NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 23 januari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 23 januari, 2008
Skrivet av: Lars Åhlander skrivet 2007-03-27, 19:41
Hej Brittmarie
 
Jag tvivlar på någon släkt-anknytning mellan dem, då Erik Jonas Ångman är bondson från Ånge och hustrun Christina Ekeblad är komministerdotter från Arnäs, allt enligt Bygd?n, se länk:  http://www.solace.se/~blasta/herdamin/follinge.pdf . Däremot var det förmodligen lönsamt att placera pengar i nybyggen på den tiden.
Att hustrun var bosatt i Norrgård berodde på att en Ångman-dotter, Christina Catharina, gifte sig med en bonde där, också enligt Bygd?n.
Jag var nog lite trött när jag skrev om dopvittnena, då varken systrarna eller Ångmansparet var produktiva för barnalstring så sent i livet som 1791. Jag har sökt lite i dödsböcker i socknar runt om men hitintills inte funnit på Erik Jonsson. Jag ska försöka följa de syskonbarn som jag inte har koll på. Svärfars släktled går upp genom två av systrarna, så det är en riktig knutpunkt. Det kan förhoppningsvis vara så att de fick tillräckligt med pengar när de sålde i Ottsjön så de hade råd att köpa något och behövde pig- eller dräng-hjälp av syskonbarnen. Jag skriver något här om jag kommer på något.
 
MVH
Lasse Å/Frösön