NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-22
Skrivet av: Johan Lembke skrivet 2004-02-06, 16:59
Askenäs och Hornsberg
 
Jag undrar om någon av er jämt- och frösöforskare kan hjälpa mig med följande två problem:
 
Min mormor Elin (Ellen) Kristina Askenäs (gift med Erik Thalin) fick/tog sig efternamnet Askenäs, liksom flera av hennes syskon, trots att hennes far hette Olaus Johansson. Vet någon hur detta kommer sig? Elin och hennes man bor på Frösön under större delen av sitt liv, där de också dör. Elins föräldrar, och hon själv och hennes syskon, föddes i Alanäset i Alanäs. Hennes föräldrar var gästgivare i Alanäset. Kanske har det med denna plats att göra? Jag har ingen information om att Olaus Johansson gjorde militärtjänst, men detta kanske han gjorde, så kanske Askenäs kan ha en knytning till en sådan ännu inte dokumenterad tjänst?
 
2. Min morfars far, Gustaf Thalin, var mästerträdgårdsmästare i Hornsberg och flyttade troligen dit runt 1902. Han kom från Kjösta. Jag har just läst Carl-Göran Ekerwalds Öarna i Storsjön: Frösön, tredje delen (Jemtbokens förlag, 1986). Där står det följande om Per Rissler, länets provinsialläkare (1812-1848): Sin villa med kringliggande trädgård kallade han 'Hornsberg' för att därmed hylla sin hustru som kom av ätten Horn (s.124). Det verkar också som att Hornsbergsområdet i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet börjar bebyggas alltmer och industrialiseras i viss mån, samtidigt som Gustaf Thalin och hans familj driver sin trädgård och säljer deras produkter på torgmarknaden i Östersund.  
 
Jag undrar om någon vet om Per Risslers gamla egendom kan vara samma som Gustaf Thalin flyttade in till (även om jag vet att Hornsberg är ett större område) eller har en aning ungefär var Thalins två hus och trädgård kunde ha legat. Kanske sålde Thalin trädgården och småningom hamnade i Östersund p.g.a. nybebyggelse, eller kanske var han bara till åren. Jag vet inte när de sålde egendomen. Vet någon av er?
 
Till sist har jag en liknande fråga som den om Askenäs, d.v.s valet/tillkomsten av ett efternamn, i detta fall Thalin. Jag vill minnas att både Robert Fresk och Björn Kämpe föreslog att det kunde komma från hans militärtjänstgöring som slutade 1895 och att han runt det senare året började använda namnet Thalin? Finns det en chans att man kan lista ut hur det kommer sig att han fick/tog sig just namnet Thalin? Han hette troligen först Eriksson eftersom hans far var Erik Persson, gift med Anna Kristina Alenius.
 
Till sist vill jag meddela att ni kan hitta bilder på Gustaf Thalins trädgård, gästgivargården i Alanäset, mina morföräldrar och deras hus på bl.a. Frösövägen, Anna Kristina Alenius, och min mormors anor i Alanäset på min hemsida http://home.gwu.edu/~lembke
Gå till family tree och sedan photo gallery (jag har inte ännu postat min ansedel, men den kommer under senare under våren, tillsammans med några släkthistorier). Under generation 4 hittar ni bl.a. Thalins trädgård i Hornsberg, bild på Gustaf Thalin och familj, gästgivargården och Elin Askenäs föräldrar från Alanäset. Även min farmor, Nina Maria Anundgård, föddes i Östersund, och hennes föräldrar, Hulda Kristina Olsson (Anundgård) och Karl Andersson, född i Säter på Rödön, bodde och dog i Östersund. Det finns också en bild av dem under generation 4. Mycket släkt i området med andra ord!
 
Det blev ett långt inlägg! Jag hoppas att ni kan hjälpa mig att lösa frågetecknen ovan. Tack.