NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-11-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-11-08
Skrivet av: Peter Karlsson (Peterk) skrivet 2002-11-08, 22:10
Går vi sedan till år 1890 så hittar vi detta på Susanna Kristinas mor (fortfarande Blomhöjden som du ser):
 
Frostvikens svenska församling [1890]
Brita  f. 1870 Frostvikens svenska
Hemförsamling: Frostvikens svenska
Hemort: Blomhöjden
Kontrakt: Jemtlands norra
Län: Jämtland
Födelseår: 1870
Födelseförs: Frostvikens svenska
Civilstånd: Ogift (O)
Kön: Kvinna
Familjest: d.
Famstkod: Barn (B)
Hushåll nr: 30
----------------------------
SVARvolym: 000383  Kort nr: 12
Sida: 4  Rad: 3
Fam nr: 1
Olof Aronsson f. 1828 i Frostvikens svenska, Hemmansbrukare
Kerstin Aronsdotter f. 1832 i F-viken sv.
Aron f. 1866 F-viken
Brita f. 1870 F-viken
Fam nr: 2
Samuel Sjöström f. 1873, Dräng
 
-För maken Ivar Otto Abramsson bör det också gå att hitta föräldrarna; problemet är bara att det inte finns någon Ivar Otto f.1866 alls 1890..!? Däremot finns en Sven Otto Abrahamsson f.1866 i Frostviken; jordbruksarbetare boende i Jongdaberg, Frostviken.. Jag kan tänka mig att det kan vara samma person och att något blivit fel med ett av förnamnen mellan räkningarna 1890 och 1900.. Men det får väl visa sig.. I just Jongdaberg finns sedan en man f.1831 i Dorotea, som heter Abraham Abrahamsson med hustru Susanna Jonsdotter f.1829 i Frostviken. Namnet Susanna går ju igen på din farmor och dig själv så det skulle kunna stämma bra att detta är föräldrarna till 'Ivar Otto' - men då måste det förstås redas ut kring hans namn först. Kanske hette han 'Sven Ivar Otto' och valde senare att använda dessa på lite annat vis..?
 
Att det kallas 'Frostvikens svenska församling' beror på att det även fanns en lappförsamling Frostviken.. Sedan kan det vara bra att känna till att Frostviken bröts ut ur Föllinge församling/socken 1842 - så före 1842 hamnar du så småningom i en annan församling (Föllinge) om du skall se till kyrkobokföringen..
 
Ja, nu kom du en bit på väg..  Peter
 
-Vi skall förresten också se till att detta flyttas över till Frostviken istället för Östersund, jag fixar det när du har sett detta..