NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 februari, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 februari, 2015
Skrivet av: Marianne Andersson skrivet 2015-02-16, 12:36
Efter svar från Karl Göran Eriksson Postat torsdagen 07 juni 2012 - 00:51 har jag nu tagit mig för att läsa domböcker för Ragunda tingslag. I Ragunda häradsrätt AII:14 (Småprotokoll) ver:a bild 980/sid 183 finner man nedanstående (jag har vissa svårigheter med att tolka skriften): Den 11 November (= 1846) §25 Byn Nr 5 om 1 1/2 tnd
SD får erhållande af Lagfart _ _ _ upbud å skattehemmanet Nr 5 om 1 1/2 _ _ _ i Byn, Fors socken, _ _ _ hästjägaren Jonas Hjelm, genom Corporalen D Strid till Domstolen ingifer en så lydande afhandling.
Göres härmed wetterligt att jag i samråd med min hustru Magdalena Jonsdotter uplåter och försäljer mitt ärfda och bördköpta skattehemman No 5 beläget Byn Fors socken af Ragunda Tingslag i Jemtlands län, bestående af Ett och ett halft tunnland skatt till min styfson hästjägaren Jonas Hjelm för en stadgad och öfverenskommen köpesumma /1300/ Ettusen Trehundrade Riksdaler Riksgälds _ _ _ ler som skall erläggas då säljaren afstår sagda hemmansbruk i händelse min dotter Catharina icke skulle blifva för_ _ _ eller af sjukdom beswärad skall hon i gården niuta _ _ _ föda kläder och skötsel, emot det arbete hon kan åstadkomma och den egendom hon kan områda - så snart hon träder i äktenskap förfaller detta förord - dock när _ _ _ nämnde hemman skall det blifwa hemmansåboens skyldighet att i wår återstående lifstid utgöra till _ _ _ följande födoråd för _ _ _ Tre tunnor korn En tunna Råg 1/2 ......osv
Min undran är om man härav kan dra slutsatsen att Zackris Jonsson inte är Jonas biologiske far?