NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 februari, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 februari, 2015
Skrivet av: Torbjörn Jonsson skrivet 2013-05-23, 21:13
Boda by i Liden socken, Medelpad, har många kopplingar till Fors socken. Ingiften mellan socknarna var mer en regel än undantag. Inte så konstigt kanske då Boda gränsar till Fors och det var mycket närmare till kyrkan i Fors än till kyrkan i Liden.
 
Jag har nu en Karin Persdotter f 1738 som kommer till Boda och hon verkar komma ifrån Fors. Jag hittar att hon gifter sig i Fors 1764-10-28 med Olof Nilsson f 1740-01-16 från Boda, Liden. Karin anges vara från Byn, Fors. När Karin dör i Liden 1803-06-13 anges hon vara 66 år och 4 månader. Detta skulle innebära födelse ca feb 1737, men Lidens hfl säger födelseår 1738.
 
Men vilka var då hennes föräldrar? Kyrkböckerna i Fors vid den här tidpunkten har ju en hel del hål, har inte hittat henne född där.
Det är ju förstås mycket möjligt att hon aldrig ursprungligen kom från Byn i Fors. Hittar dock några kandidater i Byn som kan vara nåt. Det finns en bonde Per Danielsson f 1707. Kan vara en kandidat. Det finns dessutom två soldater Per Tillberg och Per Åkerberg i Byn som har åldern inne för att kunna vara fader till Karin. Men eftersom Karin gifter med en bondeson som så småningom tar över hemmanet i Boda, så skulle jag gissa på att bonden Per Danielsson i Byn är den hetaste kandidaten.
 
Någon som har någon idé om Karin från Byn i Fors och hennes anfäder??
 
Mvh
/Torbjörn Jonsson