NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 maj, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 maj, 2012
Skrivet av: Karl Göran Eriksson skrivet 2012-05-08, 10:23
Per Lundahl och hans hustru vigdes 8/11 1791 i Ragunda. Den Ingeborg som enligt Ragunda kyrkoarkiv AI:1/97 blev gift till Forss, står emellertid som syster till bonden på Hammaren Jon Esbjörnsson.
1782 utnämndes kyrkoherden Sven Hellström i Undersåker till kyrkoherde i Ragunda, men avled före tillträdet. Hans änka flyttade däremot till sistnämnda socken och hon bör, förutom barnen, ha haft med sig tjänstefolk. Det tror jag är förklaringen till att ett antal personer i pastoratet ifråga vid denna tid uppges vara från Undersåker(s pastorat). Nu återfinns en Ingeborg Andersdotter på Prästbordet ifr. Undersåker.
Intressant är att prosten Frisendahl, fru Hellström och hennes dotter fru Edlund påträffas som dopvittnen till Pers och Ingeborgs barn.
 
I mina noteringar om Lundahls hustru har jag skrivit: Är eventuellt identisk med sin namne som var piga i Ragunda prästgård. Vederbörande anges vara från Undersåker, vilket likväl kan avse pastoratet som socknen ifråga. Emellertid uppges denna piga vara född 1765 (Ragunda kyrkoarkiv AI:1 s. 94), men med kännedom om volymens i fråga skiftande kvalitet beträffande födelsedata kan det ändå röra sig om en och samma person .
 
Utgår man ifrån födelseåret 1762 påträffar jag ingen tänkbar i Undersåkers pastorat. Däremot finns en Ingebor f.1761 i Kall, vars far avled redan 1766. Hennes mor hette Karin, vilket passar väl in dopnamnsmönstret för Lundahls barn. Även om indicier kan tala för denna identifiering, finns som nämnts också de som talar emot.