NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-04-29

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-04-29
Skrivet av: Karl Göran Eriksson skrivet 2000-11-20, 21:43
Dragonen Olof Lundbom var född 28/10 1693 i Bodsjö socken av dragonen Per Litenbom och hans hustru Kerstin Olofsdotter.
Om hustru Brita Pålsdotter anges ingen hemvist i vigselnotisen. För dottern Kerstin uppges bland faddrarna en hustru Ursilla Matsdotter i Vamsta. Hon var gift med bonden Olof Pålsson därstädes. Denne var i sin tur son till bonden Pål Henriksson och hh Brita Olofsdotter i Hälle. Kan Brita Pålsdotter och Olof Pålsson ha varit syskon ? Jag finner det sannolikt. Pål H:s mor hette för övrigt Brita.
Varför begav man sig då från Brunflo till Torp ? Är min tidigare förmodan riktig var det troligen för att man hade släkt där. Pål Henriksson var nämligen född i Finsta, Torp. I korrespondens med medelpadsforskaren Helge Nyberg, där jag bl.a. upplyste om denne Pål H. och hans familj, skriver han till svars: Brita Påhlsdotter är förmodligen identisk med den som 1731 gifte sig med båtsmannen Olof Hansson-Hammar. Hon var född 1686 och dog 1760 i Byn, Torp. Din förmodan att hon flyttade med dottern till Torp p.g.a. släktskap med torpsbor är nog riktig. (Brev från Helge Nyberg 1988 5/10).
Jöns Henrikssons son Nils (f.1761) tog sig namnet Stadling och blev kopparslagare i Jämtland.