NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 oktober, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 oktober, 2007
Skrivet av: Rigmor Parsmo skrivet 2006-10-29, 19:11
Hej Rune!
Tack för snabbt svar. Men Ministerialregistret gav mig fler alternativ. Jag hittade 8 olika Märta när jag sökte på 1779. Den enda av dem som hörde hemma i Ragunda var en Märta f 17790203, dotter till nämndeman Jon Esbjörnsson och hans hustru Karin Nilsdotter i Hammaren, Ragunda. Anledningen till att jag inte tror på denna Esbjörnsson är att namnbruket i hans familj inte stämmer med vidare namnbruk i min familj. Och ingen från den släkten finns med som faddrar vid någon av Märtas 10 barns dop.
Jag har sett i HFL att flera gårdar i Borgvattnet står att de tillhör Ragunda och därför intresserat mig även för Meret f. 17790523, dotter till Jon Swensson och Helena Andersdotter från Skyttmon, Hammerdal som senare finns förtecknad i Borgvattnet. Namnbruket i deras familj stämmer bättre, och många från den familjen finns som dopvittnen, men den Meret står kvar i HFL som nattvardstagare i sin egen familj ända fram till slutet av 1810-talet, och det stämmer inte. Fast jag tror på att de är släkt på något vis. De andra Märtorna jag har är från Föllinge, Hällesjö, Kall och Oviken. Jag hittar inte vigsellängd på henne och Jonas Olofsson heller. De står som vigda 1805 i HFL, men i vigselboken finns bara nämndemannen i Borgsjö, Jonas Olofsson som vigdes med en lite yngre Märet 1805. Undrar om prästem blandat ihop dem?
Jag har försökt lösa Märtagåtan i flera omgångar, låtit den vila ett tag och sedan försökt igen, men nu ger jag snart upp!  
Hälsningar Rigmor