NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 november, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 november, 2015
Skrivet av: Karl Göran Eriksson skrivet 2013-07-25, 18:44
Hej Björn,
 
Det är väl snarare regel än undantag att kyrkliga förrättningar i Norge före 1800 nedskrevs i kronologisk ordning, vilket om handstilen dessutom är besvärlig, fordrar en hel del arbete med källorna. Om utsagorna är något sånär sanningsenliga kanske jag kan bidra med att snäva in sökningen i tid. Däremot förefaller det osäkert var i Nord-Tröndelag man bör leta.  
 
Nåväl, i mina excerpter från Offerdals domböcker (gjorda i 20-årsåldern - relevant att framhålla eftersom erfarenheten då inte var densamma som idag) hittar jag en notering från år 1800 där sonen Anders Simonsson vittnar inför tinget. Anledningen till detta och varför han den tidpunkten befann sig i Jämtland vet jag inte. Jag citerar ordagrant efter mina anteckningar: drängen Anders Simonsson (27 år) född i Hov, följde sina föräldrar i livstiden, för 16 el. 17 år sedan över gränsen till Norge, där han uti socknen Värdalen varit och ännu är vistande. Även 1 bror och 1 syster till A.S. är i Norge (föräldrarna är döda)   modern död vid pass 6 år sedan & fadern nästledne år.
Om vi kan lita på sonen och skrivaren bör Johanna Sundell ha avlidit omkring 1795 och maken Simon Andersson 1799. Att Verdal nämns som uppehållsort kan förvåna, men öster om kölen bör väl det ha varit den mest kända bygden. Familjen måste i alla fall ha rest genom detta gäll på sin färd västerut.