NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 juni, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 juni, 2009
Skrivet av: Karl Göran Eriksson skrivet 2008-01-22, 18:23
Kyrkoherde Olof Bertilsson har infört ett antal dopnotiser där barnen saknar namn. Orsaken är framför allt att det inte är han som har döpt dem. Lars Olofssons hustru Brita Grelsdotter i Rönningsberg lär kunna vara en av dessa (f 1646), men säkert kommer vi aldrig få veta.

När det gäller den angivna relationen emellan Halvar Halvarsson och Brita Larsdotter har jag inga användningar.
Däremot är jag tveksam om det finns belägg för att Olof Halvarssons hustru Lucia Matsdotter var från Rönningsberg.
En annan uppgift som jag även sett i annat sammanhang är att Lucia Eriksdotters make skulle vara Grels Larsson Lustig. Det är dock fel eftersom den sistnämnde var Lucia E:s dotterson. Grels Lustig (som var ogift) löste ut sina syskon ur mödernejorden i Rönningsberg år 1700, men överlät den sedermera till svågern Erik Persson (Bång).

Avseende Lars Olofssons födelseår kan man förstås tveka om dödboken har rätt. 1645 finns följande barn upptagna i mtl till Olof och Lucia i Rönningsberg: Jöns, Olof och Halvar. Nu är inte mantalslängden ifråga heltäckande, d.v.s. där saknas folk som borde ha varit med. På tre personer av kvinnligt kön går det två dito av manligt och så kan knappast verkligheten ha varit. Jag skulle gissa att en hel del manfolk befanns sig i Norge eller höll sig undan p.g.a. den oroliga tiden. I allafall synes parets äldste son ha varit Mats. I pastoratet finns en dräng med det namnet ifråga som skulle vara han. Däremot hittar jag ingen potentiell son Lars O. i faggorna. Jag kan se tre förklaringar: antingen 1) befann han sig utom landet, 2) är förbisedd av skrivaren eller 3) att han var yngre än vad som uppgivits och därmed inte ett skatteobjekt.

Beträffande ålder vid familjebildningen verkar mönstret i den här familjen vara sena giften. Bröderna Mats (f.1616) gift 1657 och Olof (f.1621) gift 1668 [Lars trolovad 1663].

(Meddelandet ändrat av Kge den 22 januari, 2008)

(Meddelandet ändrat av Kge den 22 januari, 2008)