NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 juni, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 juni, 2009
Skrivet av: Patrick Karlsson Edlund skrivet 2008-01-21, 16:34
Nu har jag förvirrat mig själv. Bakgrunden till denna fråga går igen att finna i domboken 1623 (JDL I p 117-118), då en Halvar (Halvarson) i Rönningsberg säljer sin del i Hälleberg. Den 1645-11-04 undertecknar tolvmannen Olof Halvarsson i Rönningsberg  (bland många andra) freden i Brömsebro (på Frösö skans). Han kan? då vara son till ovanstående Halvar. Han bör? då vara gift med en Lucia Matsdotter (dotter till bonden Mats Eriksson i Rönningsberg). Tillsammas får? de 1626 en son Lars Olofsson (Alsen C:1b s. 464).  Denne Lars Olofsson bör? vara den som är gift med Brita Grelssdotter, född 1643 eller 1647? (Offerdal C:1 s. 160; Alsen C:1b s. 458; möjligtvis kan Offerdal C:1 s. 164c vara hennes födelsenotis men barnets namn står inte i födelsenotisen) i Rönningsberg (av Grels Larsson Lustig och Lucia Eriksdotter). Här någonstans börjar det kärva ihop sig för mig då jag upptäcker minst två Brita Grelssdöttrar bland mina uppgifter.
 
För Lars Olofsson och Brita Grelssdotter finner jag en dotter Brita Larsdotter (född 1677) som är gift med ryttaren Erik Persson Bång från Hallen, samt en Mattias Larsson född 1692 i Rönningsberg. Det som förbryllar mig är att Brita Grelssdotters höga ålder vid Mattias födelse, dvs 49 eller 45, samt att maken då skall vara 66 år? Har jag missat en generation? Jag undrar om någon har lust att gräva en stund bland dessa tankar?  
 
Det jag försöker fasställa till att börja med är att följande gäller:
Föräldrar: Halvar Halvarsson (gift med NN), Rönningsberg.
barn:      Olof Halvarsson (gift med Lucia Matsdotter), Rönningsberg.
bbarn:     Lars Olofsson (gift med Brita Grelssdotter), Rönningsberg.
bbbarn:    Brita Larsdotter (gift med Erik Persson Bång), Rönningsberg.
 
(Meddelandet ändrat av _patrick_ den 21 januari, 2008)