NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 juni, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 juni, 2009
Skrivet av: Patrick Karlsson Edlund skrivet 2008-01-17, 18:46
Kan det ha funnits ett par med namnen Lars Mårtensson och Gunnila Bengtsdotter samtidigt som det finns ett annat par med namnen Lars Mårtensson och Gunnila Olofsdotter, i Nordbyn runt 1630-talet? Mina data spretar åt alla håll, men jag undrar om inte den Gunnila som benämns Olofsdotter har fått fel efternamn och igentligen heter Bengtsdotter.
 
Gunnila Bengtsdotter i Nordbyns existens finns bla belagd i Alsen C:1 p 450, som dotter till Bengt Olofsson och Gunilla Halvarsdotter (föräldrarna finns belagda bla 1623 (JDL I p 117-118) som gifta och boende i Kougsta).
 
Bengt Larsson anges som född 1630 av Lars Mårtensson och Gunnila Olofsdotter i Nordbyn (Alsen C:1 p 476).
Gunnilla Larsdotter anges som född 1631 av Lars Mårtensson och Gunnila Olofsdotter i Nordbyn (Alsen C:1 p 457).
Gunnar Larsson anges som född 1635 av Lars Mårtensson och Gunnila Bengtsdotter i Nordbyn (Alsen C:1 p 466).
Agnes Larsdotter anges som född 1642 av Lars Mårtensson (modern ej nämnd) i Nordbyn (Alsen C:1 457).
Nils Larsson anges som född 1643 av Lars Mårtensson och Gunnila Olofsdotter i Nordbyn (Alsen C:1 464).
 
En sekundär källa som ytterliggare förvirrar? saken placerar ytterliggare fyra barn i kullen, näml.
Jon Larsson
Mårten Larsson
Märet Larsdotter
Olof Larsson
som alla uppges vara barn till Lars Mårtensson och Gunnila Bengtsdotter i Nordbyn. Det skall tilläggas att jag inte har ägnat mig åt att verifiera dessa uppgifter (ännu).
 
Jag behöver nog litet hjälp på traven...