NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 december, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 december, 2007
Skrivet av: Robert Monsen skrivet 2007-05-03, 21:50
Karl Gøran Eriksson - jag är tacksam! Om du om tid hittar mera om barnen ovanför vil det vara extra bra! Sonen Erich Persson var ju hemma i Hallen i 1693, och nu, från din henvisning, hittar jag honom i husförhörslängd 1702, fol. 63, Våge, med hustru Maret Nillsdotter. Kan det nu finnas dopsbøcher som visar deras barn fødd herefter, eller om du har deras barn är jag väldig tacksam!
Vänlig hälsning Robert.
 
PS!
Detta med namnet Bång är ju interessant! Jag har upptäkt at Bång- (Bang) namnet skal vara et dansk militärnamn? (Statsarkivet i Östersund, 1950-åren)
Från gamalt av: Brev frå 25. juni 1440, om jordegods i Marby sokn, Jämtland, er Swen Bang nemnd som vitnismann, och Bjørn Bang i Kleppe er nemnd som lagrettesmann i et brev från 1441. I brev (i Nes sokn) 4. april 1516 kunngjør Sven Person Bang at han har selt noko jordegods som kona hans, Katrina Andersdotter, egade i Gerde i Nes sokn. (Jfr. Jämtlands läns fornminnesforenings tidsskrift VI (1914) s. 212-213, och Diplom Norveg. XIV nr. 262, samt Fale Burmans dagböcher i läroverksbiblioteket i Härnösand, 1798, 29-30. august)
Men om dessa Bångar har relevans framåt til Erich Erikssons barns nekrologer (1693 - 1702) er okjent för mig. Om du har synspunkter her er jag interesserat!
DS!