NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-06-30

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-06-30
Skrivet av: Johan Lembke skrivet 2004-03-03, 19:46
Tack! Jag har nu läst några amerikanska biografier om Peter Norbeck. Jag har beställt en bok som heter Peter Norbeck: Prairie Statesman, men utgår från att det finns lite eller ingen information om en koppling till George Norbecks bakgrund i Jämtland i denna bok. I de amerikanska biografierna, som nämner uppgifter i föregående post, står det att George Norbeck kom till USA 1868 och att hans första hustru hetter Kern (Kongsvig) i förnamn och att hon, liksom George Norbeck, kom från Norge. Det är allt som har relevans för kopplingen till Sverige. Jag har tyvärr inte lyckats hitta en enda referens till dessa Norbeck, och inte någon information om kopplingen till Jämtland, i mina sökningar på nätet efter svaret ovan.  
 
(1) Vad var George Norbecks namn (N.N. Persson?) i sin ungdom innan han fick/tog sig ett nytt namn i USA? Har någon information som bestyrker denna koppling till Jämtland och Per Christiansson och Ingeborg Olsdotter? Är referensen till Norge i amerikanska officiella biografier ett misstag eller tillhörde födelseorten Norge vid denna tid?
 
2) Vad var George Norbecks första hustrus efternamn, var hon från Norge, och möttes de först i USA? Tack!