NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-05
Skrivet av: Johan Lembke skrivet 2003-01-15, 13:06
Hej Lena,
 
Tack för all information. Jag hittade en gammal bibel som Ida fick när hon konfirmerade sig i Ekeberga kyrka, Kosta-Ekeberga, Småland. Den är signerad till Fröken Ida Jonsson. En annan bok jag hittade är signerad till Ida Jonasdotter och Jonsson och hon bodde då på Floragatan i Stockholm. Vad jag vet hette hon Ida Amanda. Jag har tyvärr inte lyckats finna information om hennes livslängd. Hon tog sig eventuellt efternamnet Thalin när hon gifte sig med Gustaf Eriksson Thalin.
 
Gustaf var mästerträdgårdsmästare och skötte tillsammans med sin hustru Ida en handelsträdgård (Hornsberg, Frösön). Han var också kulturskribent (för Östersundsposten?) och forskade om bl.a. Monteliusgårdens historia i Jämtland. Gustafs föräldrar var:
 
Persson, Erik. Född 1842-02-06 i Kjösta församling, Alsen, Jämtland. Gift 1872.
 
Ursprungligen bonde i Jämtland. Utbildade sig till skomakare, delvis för att erhålla ett tillstånd att vandra runt i landet. Efter en tid i tjänst hos N. Lundqvist i Östersund begav han sig ut på vandring och reste runt i Norge.
 
Persson (Alenius), Anna Kristina ”Stina”.  Född 1847-07-12 i Hof, Alsen, Jämtland. Utbildade sig till mejerist i Mörsil och arbetade i Torsta, Ås och Ånge.
 
Jag är barn till Marianne Kristina Thalin (gift Lembke), som i sin tur är dotter till Erik Gustaf Thalin, som var son till Gustaf Eriksson Tahlin.
 
Jag hoppas att detta hjälper.
Hälsningar,
Johan