NULL Skriv ut sidan - Var ligger platsen

Anbytarforum

Titel: Var ligger platsen
Skrivet av: Odd Magnar Krog skrivet 2012-05-13, 14:30
Hei Stefan.
Takk for ditt engasjement i saken og dine kritiske kommentarer.
Jeg har også benyttet de samme kilder som du refererer til. Dessuten: 1)Jon Rasmussen Prytz:Beretninger om bosettingen i Røros prestegjeld 1610-1710(Tilgjengelig på nett).2)Anders Rasmussen Prytz: Stamtavle over opdageren av Røros Kobberverk Hans Olsen Aasens efterkommere(Utgitt 1901). 3)P. Hjort og P.S.Krag: Røros Kobberverk og Røros Prestegjeld (Nyutgave av Rørosmuseet 2009).4)Aage H. Irgens: Hans Olsen Aasen, Røros (Norsk Slektshistorisk Tidsskrift nr. 14/1954).Dessuten har jeg kopier av 5)Røros Kobberverks avlønnngslister for 1671, 1683/84, 1690, 1695, 1700, 1705 og 1715.(Signert J. Prytz. Trolig avskrevet i Riksarkivet fra originalene).
 
Aa. Irgens mener Hans O. var gift 2 ganger, at hans hustru Lucia var nr. 2 og fødte ham sønnene Peder d.e. og Hans H. rundt år 1600.Videre mener han at Hans O.skal ha kommet til rørostraktene på 1590-tallet, sannsynligvis da i følge med sin nye hustru Lucia Pedersdtr.( Fins det spor av en Peder i Tännäs på 1500-tallet?)
Ifølge 1) antas under Koppskattetellingen 1645 Ole og Jon i Hitterås (Åsen)å være Peder d.e.´s sønner.
Jeg mener nevnte Ole var identisk med Ole Pedersen Smelter. Jon er ikke funnet senere, men Ole P. kalte sin yngste sønn Jon (for å hedre en avdød bror?)Ifølge skiftet etter Ole P´s hustru Ingeborg Jensdtr i 1691 ble deres første datter Maria født i 1646. Derfor var ikke Ole hustru nevnt i 1645.
Siden Hans H. m/familie heller ikke var nevnt det år, var han nok i tjeneste hos Lossius. Bergverksarbeidere var fritatt for skatt. Denne kjensgjerning gjør også Koppskattetellingen svært mangelfull hva angår bosettingen det år.
Forøvrig se mitt innlegg av 7. mai.
Med hensyn til Hans O. eldste sønn Jon mener 4) at han var født ca 1580 (mor f. Jonsdtr). Denne Jon kan ha vært gift med en datter av Asmer (Asmar) Kverneng, sistnevnte trolig på samme alder som Hans O.
Fins det spor etter en Asmer i Härjedalen?
 
Vedr. Karen Olsdtr, Vincents hustru, har jeg nok tatt feil. Etter å ha studert skiftet etter Vincents blir dette klart. Antagelsen berodde på innlegg 10. mai om Vincents aksjonsområde. Må se nærmere på denne Karen Olsdtr. Forøvrig er i skifteprotokollen nevnt en Karen Olsdtr som har krav i boet?