NULL Skriv ut sidan - Var ligger platsen

Anbytarforum

Titel: Var ligger platsen
Skrivet av: Stefan Jansson skrivet 2012-05-12, 23:15
Hej Odd Magnar  
Diskussionen inspirerade mig att kontrollera vad samtida källor egentligen säger om Hans Åsen. Min slutsats blir än en gång att baserat på de källor som jag undersökt finns det ingen anledning att tro att det funnits mer än en Hans på Åsen. Det enda som, såvitt jag begriper, skulle kunna föranleda en slutsats att det fanns en far och en son Hans är Koppskatten 1645 och en annan längd 1646, där Hans inte är nämnd på Sätteråsen/Åsen utan i stället, Peder, 1645 även Jon och Olle (alla tre utan hustru). Däremot står det ju höljt över allt tvivel att det fanns en Hans Åsen just 1645 eftersom det var det året han visade Lossius malmen. I alla skattelängder före och efter finns ju en Hans i Åsen/Setteråsen, och i Kontribusjonen 1645 och 1646 står också Hans för gården. Om det nu hade varit så att den ”gamle” Hans som står i längderna mellan 1621 och 1644 skulle dött just då, och att en son Hans skulle ha varit den som skött kontakterna med Lossius, drivit rättsprocess etc, så skulle förstås Hans d y stått i skattelängden, inte bara Peder, Jon och Olle (som verkar vara ogifta, även om man inte kan utesluta att de är änklingar som en del verkar anta). Det vore även svårt att tro att ett ev ”byte av huvudman” från far till son i konflikten med Lossius skulle ha skett utan att det skulle nämnts i de dokument som verkar finnas från just den tiden, och den Hans som finns senare benämns även ”Werchis förste Finder”. Rimligare är att anta att Hans av någon anledning, möjligen för att fogden räknade honom som knuten till det just nystartade verket eller för att han var för gammal, inte antecknades för gården 1645 utan hans son Per, och Jon och Olle som jag skulle tolka som hans bröder, noterades. Hans skulle då ha kommit till Röros 1621, byggt gård, gift sig och skaffat barn (Per, f ca 1623), ev även Jon och Olle. Hans kan då inte vara farfar till Ole Pedersen Smelter. Men finns det andra, samtida, källor som ger andra upplysningar tolkar jag mycket gärna om det hela för att få in Hans i mitt eget släktträd
 
För att förvirra det hela ytterligare skall tilläggas att det - i alla fall för mig - är oklart vem som bodde var i Tännäs under 1600-talets första hälft. Jens Jonsons ättlingar blev boende på Nättan, medan Hans Olofsson i Tännäs, som nämndes ovan, blev på Myren. Jöns kanske bodde på Nättan men ägde Myren och Hans på något sätt - genom gifte eller köp - kom sig in på Myren. Hans finns i skattelängderna från 1617 till 1659. Det lär finnas upplysningar om dessa gårdar i domböcker som jag ännu inte studerat, förhoppningsvis listar jag i en framtid ut hur det hela hänger ihop.  
 
Jag har också sett Hans Olsen Forgallen, namnet ger mig inga associationer. Varför tror du att Vincens fru Karin var dotter till Ole Olsen Brynhilds?