NULL Skriv ut sidan - Var ligger platsen

Anbytarforum

Titel: Var ligger platsen
Skrivet av: Odd Magnar Krog skrivet 2012-05-11, 13:25
Heisan!  
Her kommer det mange kontroversielle opplysninger.
 
Det påstås i flere publikasjoner (den eldste jeg har sett er fra 1901)at Hans Olsen Åsen (1557-1673)kom  fra Tännäs. At han var kobbermalmens første oppdager, må jeg bare godta. Men at han ble 116 år,er usannsynlig.Heller liter jeg på sagnet om at han døde i ca 1642 da det var uår i hele landsdelen. Med uår fulgte hunger og sykdom som først og fremst rammet barn og eldre.
 
Det eneste jeg føler meg sikker på, er at Ole Pedersen Smelter var sønn av Peder Hanssen d.e.. Han må igjen ha vært sønn av Hans (Olsen/Jonsen ?)Åsen (Tännäs).
Men for å skape enda mer forvirring, etterlyser jeg en mann ved navn Hans Olsen Forgallen som nevnes i fogdregnskapet i 1653 da han bygsler en eiendom Haarli ved Røros. Navnet Forgallen fins bare denne ene gang. J.R.Prytz påstår i sin: Beretninger om bosettingen i Røros Prestegjeld, at han var av svensk herkomst.  
Har navnet Forgallen relevans til svensk gård,landskap eller sjø, eller hva er betydningen?
 
Skiftet etter Vincent i 1709: Enke Karen,felles sønn Oluf, salige manns 2. sønn Jon fullmyndig, Anne umyndig i en alder av 29 år (tydeligvis mentalt tilbakestående).  
Siden Jon var fullmyndig, må han ifølge 1701-manntallet være den som ble født 1686, mor Maria Brynnilds. Men Jon hadde også broren Ole f. 1688, samme mor.Det er ikke oppgitt i skiftet  hvor gammel Olluf var. Hvis han var fullmyndig i 1709, når ble han da født?
Har Vincent funnet seg en ny hustru Karen i Tännäs ca 1690, eller er hun utelatt i skiftet etter Ole Olsen Brynnilds i 1690 av en eller annen grunn? Det ville selvfølgelig være en belastning for fam. Brynnilds hvis Vincent var gift med datteren Karen, men samtidig benyttet hennes søster Maria i sin bestrebelse på å øke sin etterslekt.Også en relevant tilleggsgrunn til at han dro i eksil i 1689.
Siden hans far Ole Pedersen Smelter i perioden 1662- 1677 bygslet Kuråsen nordvest for Aursunden,hadde Oles barn i ungdomsårene sitt aksjonsområde rundt Kuråsen og helt opp til Brekken og Brynnildsvollen. Det ser man klart av de giftermål som da ble inngått. Problemet er bare at jeg ikke finner en forklaring på hvorfor Vincent kalte en sønn for Jacob. Men både Jacob og hans bror Jens må være død før 1709.