NULL Skriv ut sidan - Var ligger platsen

Anbytarforum

Titel: Var ligger platsen
Skrivet av: Stefan Jansson skrivet 2012-05-10, 23:21
Hejsan
 
Det är lite att bita i här eftersom det inte finns så mycket källor att tillgå och, som du skriver, en massa skrivet som verkar vara taget ganska mycket ur luften.  
 
Ett i sammanhanget ”irriterande” faktum är att det inte verkar finnas spår av några Olofar eller Hansar (eller Olofsöner eller Hansöner) i Tännäs på 1500-talet, i alla fall inte i de källor som jag studerat. Det första gång jag själv sett Myren nämnas är 1614 då en Jenns Jonsson anges ha Myren som Odelsgods, Innan dess har i alla fall jag haft svårt att i skattelängderna med säkerhet säga exakt vilka bönder som fanns i Tännäs, men Jon och Per Staffanson och Jon Eriksson finns där i början av 1600-talet, och Jon Jonsson som verkar vara Jens Jonssons föregångare och rimligen far om Jens nu hade Myren som odel. Det går ju inte alls ihop med traditionen att Hans skulle varit yngst av tre söner på Myren, om det inte då var så att ha faktiskt hette Jonsson. Är det en samtida källa som säger att ”gamle Hans” dog 1642? Eller skulle någon i efterhand kunna ta tagit fel på 1642 och 1672 så att det inte fanns två olika Hans utan bara en Jonsson från Myren, som var född ca 1587?
 
Den enda gård i socknen där en Hans Olofsson möjligen skulle passa in är Östgården i Funäsdalen där Olof Hansson, som dör ca 1634, har ett par söner men verkar ”sakna” en son Hans. Halvar tar över gården efter Olofs död, han torde ha haft en bror Jon eftersom Halvar 1644 omnämns som den (dräpte) Hans Jonsons farbror, och dessutom vara bror till Ingebrekt Olofson i Buskan eftersom hans son Halvar i Långå 1642/3 fick böta för att beskyllt sin farbror Halvar Olofson i Funäsdalen för något som han inte kunde bevisa. Men skulle Hans ha varit son till Olof Hansson måste han varit född de sista 20 åren på 1500-talet.  
 
Vincents fru Karin kan knappast ha varit dotter till Ole Olsen Brynnilds eftersom endast Ole, Iver och Maria finns nämnda i skiftet efter föräldrarna. Eftersom Ole är den enda som står upptagen som dotter till Karin i skiftet 1709 kan det ju också hända att Jacob och Jens mor var ännu en annan kvinna, och av nån anledning glömdes bort i skiftet, eller så hade de dött därinnan.