NULL Skriv ut sidan - Var ligger platsen

Anbytarforum

Titel: Var ligger platsen
Skrivet av: Stefan Jansson skrivet 2012-05-08, 23:59
Hej Odd Magnar
 
Intressant. Du verkar ha bättre koll än jag på teorierna om folket på Åsen-gården. Jag har förstått att olika forskare och dragit sina slutsatser men jag har inte ännu sett någon redovisning om resonemangen bakom och vad man egentligen tror nu. Är det publicerat eller hur kan man få ta del av det?  
 
Det finns alltså källor som säger att Hans som dog 1673 var son till den Hans som hittade malmen? Har man också förstått var han fanns innan 1621 då såvitt jag sett en Hans för första gången finns nämnd i skattelängderna på Röros.  
 
Du skriver att Olof säkert var son till Peder Hansen Åsen. Eftersom Ole Pedersen är min ana skulle jag gärna kunna knyta honom till folket på Åsen. Vad tyder på att det är så? Historien med Vincens-namnet var kul, fast jag förstår inte kronologin. Hans visade fyndet 1645, sen blev det process i flera år så domen kan ju inte ha fallit 1642?  
 
Det enda jag själv hittat som säger någonting om Ole Pedersens och Ingeborg Jensdotters släktingar är att i skiftet efter drängen Ole Olsen Norfior (http://arkivverket.no/URN:sk_read/24714/378/?size=full&mode=0) så sägs att Jon Olsen Röros, som ju är son till Olof Pederson, och Olof Pederson Dybdal, är besläktade med honom. Ole och Ingeborg har enl skiftet inget barn som skulle kunna vara förälder till Ole, så rimligen ligger släktskapet längre tillbaka.  
 
I mantalen 1664-66 finns på Åsen Hans Jonsen, 97 år, och sonen Peder, 41 år. Denne Hans skulle allstå vara Hans Hansson, och egentligen bara 67 år, inte 97?  
 
Vincens skifte finns på http://arkivverket.no/URN:sk_read/24716/55/?size=full&mode=0. Där nämns endast barnen Jon och Anne (med Maria Brynhilds) och Ole (med Karin Olsdotter). Jon och Anne nämns också i skiftet efter Olof Olsen Brynhilds och hans hustru 11/11 1690. Källan från 1701 som du har uppgifter ifrån misstämmer uppenbarligen med skiftet.