NULL Skriv ut sidan - Var ligger platsen

Anbytarforum

Titel: Var ligger platsen
Skrivet av: Stefan Jansson skrivet 2012-05-05, 23:29
Vincens Olsen var f ca 1651 och son till Olof Pederson Smelter och Ingeborg Jensdotter på Röros. Han fanns på Röros 1689 men på Ljusnedal 1690, han fick två oäkta barn (Jon och Anne) på Röros med Maria Olsdotter Brynhilds. Han var kvar i Ljusnedal åtminstone till 1696, tillbaka på Röros 1701 och finns omnämnd där till 1707. I mars 1709 är det skifte efter honom på Röros, änkan Karin Olsdotter och deras son Olof nämns samt de två oäkta barnen. Jag vet inte vad det blev av Jon, men han kan inte vara far till Jon Jönsson som gifter sig med Olof Persson Berges dotter Kerstin, hans far måste ju ha hetat Jöns/Jens.  
 
Det jag undrar är vad uppgiften att Vincens Olsens oldefar kom från Ljusnedal baseras på? Han kan rimligen inte komma just därifrån eftersom bebyggelsen grundades först på slutet av 1680-talet och hans oldefar ju måste vara född långt innan år 1600, men eftersom Olof Pedersen Smelters och Ingeborg Jensdotters ursprung så vitt jag vet inte är känt skulle det vara intressant att veta varför man kan anta att de kom från den trakten. Det cirkulerar uppgifter om att Olof skulle vara sonson till Hans Åsen, Rörosmalmens upptäckare som enl traditionen kom från Tännäs, men hans son Per är bara ett par år äldre än Olof Pederson så det faller på sin orimlighet. Finns det andra indikationer?