NULL Skriv ut sidan - Var ligger platsen

Anbytarforum

Titel: Var ligger platsen
Skrivet av: Karl Göran Eriksson skrivet 2006-03-15, 21:04
Jöns Bertilsson står som bonde i Vitvattnet från åtminstone år 1600 och in på 1660-talet. På 1670-talet heter bonden Bertil Jönsson. Naturligtvis är det inte samme Jöns det är fråga om under denna långa period. Det framgår av fogderäkenskaperna för 1634-1635 under rubriken Böxell. Där finner man att Jenn? bertell?: Aff halfftredie t?nnde Seed Wdj Huiduatten, ?om hann? bestefader for hannom oploed, .. därför erlägger 12 daler i böxelavgift (Från NRA år 1900 ... vol. 14:9, SRA).
 
Bonden Jöns B i Överhogdal finns där ännu i 1628 och 1629 års tiondelängder, men inte i mantalet 1645. Det vore naturligtvis av intresse att få veta när han upphör uppträda i Härjedalens skattelängder. Jag tror det inte, men teoretiskt är det möjligt att Jöns i Hogdal var sonsonen som sedan återkom till Vitvattnet. I så fall bör Jöns d.ä. ha varit utgammal 1634 och född senast omkring 1550.
 
Vid den här tiden fanns två gårdar i Vitvattnet. Granne och samtida med Jöns B. d.ä. var Bertil Guttormsson. Kan denne Bertil ha haft en son Jöns (i Hogdal) ?
Beteckningen Huidwatten för husmannen 1623 identifierade och angav härkomst för samtiden. Eftersom vi inte känner hans farsnamn är det knappast möjligt för oss sentida att få reda på vilken av gårdarna i Vitvattnet han kom ifrån [I sammanhanget erinrar jag mig en oluff Hamerdall i 1628 års tiondelängd för Frösö socken. Förklaringen till namnet återfinns i Räfsten 1613: Olluff Ollssenn, som komb fra Hammerdall, boendis i Gienwold. Han boddes alltså inte i Hammerdal 1628].