NULL Skriv ut sidan - SV: Brun / Bruun / Bruhn

Anbytarforum

Titel: SV: Brun / Bruun / Bruhn
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2024-04-09, 16:49
Hej,

Jag har några frågor och funderingar med anknytning till en mängd inlägg i den här tråden (som jag borde ha läst bättre för länge sedan!).

Fråga 1:

Eivor Andersson skrev den 2012-01-07, i den här tråden, att Helge Torkelsson (Torgiersson) även kallades Toresson och att hans pappa hette Torgier Torkelsson och var nämnd 1581-85, sjökapten och borgmästare i Marstand. Även namnet Torgier Torkelsson-Brun är nämnt i samma inlägg. Christian Juliusson nämner Uddevalla rådhusrätts protokoll från år 1701 och härkomst från ”Tiörn” (Tjörn?) i sitt inlägg här den 2012-01-08 (anknytningen till Uddevalla återkommer nedan).

I Maria Magdalena församling i Stockholm (på Södermalm) bodde, omkring 1700, Christina Brun gift med Tobias Soltner. Vid dop av ett av deras barn blev Christina registrerad med ett, för mig svårtydbart, patronymikon. Möjligen är det en stavningsvariant av Torsesdotter (Toresdotter, jämför ovan nämnda Toresson). För (precis! :) ) ett år sedan skrev jag mer om Christina Brun här (se Tabell 3): https://forum.rotter.se/index.php?topic=192401.msg1647077#msg1647077, men sedan dess har jag samlat på mig mer information, som tyvärr inte är sammanställd än.

Länk till dopnotisen (17/4 1682) med patronymikonet ”Toorrsesdotter” eller dylikt (Maria Magdalena CIa:3, sida 209):
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0055196_00111#?c=&m=&s=&cv=110&xywh=3331%2C3347%2C2816%2C1328

Kan någon med erfarenhet av att läsa originaltext av ovan nämnda namnet Helge Torkelsson/Torgiersson/Toresson göra en bedöming om Christinas patronymikon (Torsesdotter?) kan vara samma som Helges patronymikon?


Fråga 2:

Skeppare Samuel Brun (född före 1660) bodde i närheten av sin samtida, och ovan nämnda, Christina Brun på Södermalm, men i övrigt har ingen information som tyder på ett släktskap dem emellan hittats. Tack var hjälp (som så ofta!) av Karin Uhrvik finns uppgift om att skeppare Samuel Brun var född i Göteborg (jämför de nämnda orterna Uddevalla, Tjörn och Marstrand). Mer information om Samuel finns här (se Tabell 11): https://forum.rotter.se/index.php?topic=192401.msg1647085#msg1647085 och här (se Karin Uhrviks information om Samuel): https://forum.rotter.se/index.php?topic=192401.msg1647144#msg1647144. Viss information tyder (lite svagt) på att Samuel möjligtvis kan ha varit bror till en annan Christina Brun (se Tabell 12 i länken ovan). I texten om Christina Brun (Tabell 12) saknas uppgiften om att hon hade patronymikonet Persdotter och att hon var född, uppskattningsvis mellan 1658 och 1688, i Nyköping (Katarina fs CI:10, SVAR:s bild 60 och bild 156 samt dito fs CI:11, SVAR:s bild 189). Möjligen var Christina syster (och Samuel bror) till Mathias Persson Brun, som var född i Norrköping (före 1669) enligt lysningsnotis daterad 3/3 1689 inför hans vigsel (Katarina fs CI:4, sida 369).

Har någon information om en Per/Petter Brun i Göteborg, eller dess närhet, i mitten av 1600-talet och/eller (eventuellt senare) i Nyköping och/eller i Norrköping?

Den eventuella kopplingen mellan Göteborg, Nyköping och Norrköping har lett mina tankar till släkten Momma från Aachen i Tyskland. I biografi om brukspatron Willem (Welam) Momma står att han reste till Göteborg 1621 för att undersöka möjligheten att anlägga ett mässingsbruk i Mölndalsån (Willem (Welam) Momma, https://sok.riksarkivet.se/sbl/artikel/9444, Svenskt biografiskt lexikon (art av Karl-Gustaf Andersson), hämtad 2024-04-09). Vidare står i artikeln att Willem besökte Nyköping 1640 dit han flyttade 1645 efter sin yngre bror Abraham Momma, som flyttade dit 1644. I Nyköping ”synes” de ha varit släkt med dåvarande borgmästare Paul Simons (jämför ovan nämnda borgmästare Torgier Torkelsson). I biografi om släkten Momma står att Willem och Abrahams (halv-)brorsbarn, Willem Claesson/Niclasson Momma, flyttade från Nyköping till Norrköping enligt uppgift i Nyköping mtl 1667. (Jämför ovan nämnda Mathias Persson Brun, född i Norrköping före 1669, och Christina Persdotter Brun, född i Nyköping mellan ca 1658 och 1688.)

Willem Momma var gift med Maria Brun vars bror, handelsman och brukspatron Antony Brun flyttade från Aachen i Tyskland till Sverige ca 1640 (Svensk Slägtkalender vol 11, sida 110). Möjligen flyttade Antony till Sverige tillsammans med Abraham Momma (1644) eller med sin syster (1645), Maria Brun gm Willem Momma. Antony bodde, i slutet av 1600-talet, i Katarina fs på Södermalm i Stockholm, inte långt ifrån Slussen där även ovan nämnda Christina Toorrsesdotter Brun, Christina Persdotter Brun och skeppare Samuel Brun bodde då. Wellams bröder, Abraham och Jacob Momma (båda adlade Reenstierna) bör också ha bott (eller ”hållit till”) på Södermalm i slutet av 1600-talet (den ena ganska nära Slussen).


Fråga 3:

I von Schantz genealogier framkommer att Didrich Laurentz Lundenstierna (född Lundberg den 28/9 1689, död 10/11 1719 och kusin till konstnären Gustaf Lundberg) var gm2 Ingritia Helena Bruun, änka efter ryttmästare Simon August de Brefort och dotter till handelsman i Uddevalla Helge Brun (Riddarhusets arkiv, volym 2 (G-P), ArkivDigitals sida 182b). Många personer (de flesta?) i denna släkt Lundberg bodde i Stockholm.

Har någon mer information om Helge Brun, som bör ha varit handelsman i Uddevalla i samband med vigseln ca 1730 mellan Didrich Laurentz och Ingritia Helena och/eller i samband med Ingritia Helenas födsel (förslagsvis omkring 1700)?


Diverse information


I Vincent Eldefors inlägg här den 2012-09-26 nämns kyrkoherde Fredrik Bagge och hans farbror Börje Nilsson Bagge. Samma(?) Fredrik Bagge är omnämnd 1696 och i Lotta Danielssons inlägg här den 2013-09-18. Slutligen framkommer i Ben Hedenbergs inlägg den 2016-04-04 att Vese eller Vessö ägdes 1639 av Matts Bagges änka och barn

 Jag har själv två anteckningar som innehåller släktnamnet Bagge:

1.   Vid dop den 20/2 1698 i Riddarholmen fs i Stockholm (CI:1, SVARS:s bild 144), av skräddare Åke Larsson och Brita Eriksdotters barn Lars, var kontrollör Johan Westerwijk (i marskalk Bagges ställe), Nils Bagge och jungfru Helena Catharina Bagge faddrar. Även bokhållare Johan Bruun var fadder vid samma dop.

2.   Den 6/8 1690 döptes, i Katarina fs i Stockholm (CI:4, sida 539), Brita Andersdotter Bagge och styrman Johan Lorentz Langs barn Anna Catharina. En av hennes faddrar var gevaldiger Petter Bruns änka. Mer information om gevaldiger Petter Brun (född före 1668) finns här (se Tabell 30): https://forum.rotter.se/index.php?topic=192401.msg1647108#msg1647108.

--------------------

I Lotta Anderssons inlägg här den 2014-10-15 står att komminister Carl Brun ”ifrån Veckholm” gifte sig 1694 med Göril Jung i Veckholm. I Uppsala stifts herdaminne står att Petrus Gubbe var komminister i Veckholm 1686 – 1695 (volym 3, sida 365). I dito herdaminne står att ”Carl Braun” blev komminister i Litslena 1694 där han dog 1698 (volym 2, sida 210). Om jag har tolkat texten rätt, blev Carl Braun student 1686 och kom ifrån Fjärdhundra (född där?) då han blev komminister i Litslena. Hans företrädare var Eric Waselius, som sedan blev kyrkoherde i Litslena (sida 206). Eric kom också ifrån Fjärdhundra då han blev komminister i Litslena, om min tolkning stämmer.

----------------

Ben Hedenberg har nämnt släktnamnet Griis i två inlägg (2016-03-08 resp. 2016-08-13).

En kort sammanfattning av ett par personer Gris bland mina anteckningar:

Den 22/6 1669 vigdes i tyska Sankta Gertrud fs i Stockholm (volym och sida tyvärr ej antecknat!) skeppare Jacob Jacobsson, som i andra register (även) hade släktnamnet Gris, och jungfru Anna Brun (dotter till salige bryggare Clas Brun). Mer om bryggare Claes Brun (född före 1631) här (se Tabell 1): https://forum.rotter.se/index.php?topic=192401.msg1647075#msg1647075.

(Samma dag (22/6 1669) vigdes i samma församling: Peter Meinert (stavningsvariant av Meyten/Meijten? - jämför konterfejare Martin Meyten nedan) från Hamburg och jungfru Catharina Siffert (dotter till salige statstimmerman Erik Siffert i Norrköping) samt Heinrich von Eehren(?) från Hamburg och jungfru Christina Jonsdotter (dotter till salige snickare Jon Jonsson i Nyköping). Jämför informationen ovan om Momma i Nyköping och i Norrköping. I Hamburg bodde köpman Heinrich Momma, som dog tidigast 1668 enligt ovan nämnda biografi om släkten Momma.)

I Holms tomtbok (1674) över Katarina fs på Södermalm i Stockholm framkommer att skeppare Jacob Gris ägde en tomt vid Götgatan i kvarteret Urvädersklippan större, inte långt ifrån kvarteret där ovan nämnda skeppare Samuel Brun och Christina Petersdotter Brun ägde varsina gårdar, eller del av samma gård.

En annan(!) Jacob Gris (köpman) vigdes den 10/11 1687 i tyska Sankta Gertrud fs med jungfru Margaretha Wendt (dotter till salige köpman från Hamburg Joachim Wendt). Båda parens barn döptes i tyska fs under samma tidsperiod och det är (ganska) svårt att hålla dem isär eftersom namnen på barnens mamma (oftast) inte blev registrerat i dopnotiserna.

Vid lysning den 18/3 1671 i Katarina fs (CI:2, sidorna 293 och 294), inför vigsel mellan handelsman Jon Jöransson Lind (född i ”Räfwels stad” (Tallin alternativt Ravel eller Revel i Frankrike)) och piga Ingrid Eriksdotter (född i Gävle) var hustru Anna Brun (troligen samma person som ovan) och skeppare Petter Pettersson Gris vittnen.

-------------------

I Karin Uhrviks inlägg här den 2022-01-06 är inspektor Frans Brun och jungfru Catharina Wäber (troligen vigda 1692 i Stockholm) samt Frans pappa Clas Brun i Kungälv (Göteborgsområdet) omnämnda. Christina Brun, dotter till ovan nämnda handelsman/brukspatron Antony Brun, var gift med vinskänk Hindrich Weber, som dog före 1711 (men troligen efter 1690 (se Katarina fs CI:4, sida 549, notis från 1690 ”vinskänk hustru Christina Brun”)). Bland mina anteckningar har jag endast en "Frans Brun", nämligen Frantz de Braun, som var köpman i Gorchum (troligen Gorkum/Gorinchem i Nederländerna) 4/12 1681 enligt vigselnotis i tyska Sankta Gertrud fs i Stockholm då hans dotter, jungfru Johanna De Braun, och konterfejare Martin Meyten/Meijten vigdes där. Jämför med ovan nämnda Peter Meinert från Hamburg.

Tror ni att det går att pussla ihop fler bitar i Brun-pusslet med hjälp av ovanstående information?

Vänliga hälsningar,
Jan Johansson