NULL Skriv ut sidan - SV: Rafsten

Anbytarforum

Titel: SV: Rafsten
Skrivet av: Lena Johansson skrivet 2024-03-26, 20:15
Hej
Ser att många av er har hittat mycket om släkten Rafsten.
Jag har nu stött på en i mitt släktträd med namnet Rebecca Fredriksdotter Stenberg, är detta en i släkten Rafsten. Ser att ni även nämner en Fredrik Stenberg
Står att min Rebecca föddes i Ronneby 1749? 8/9 men hittar inte henne.  Står att hon gifte sig med Sven Nilsson f. 11/7 1772 i AD Gammalstorp C1:3 sid 357. Jag hittar att Rebecca och Sven bor i Gammalstorp Agerum 51.
I vigselboken står deras föräldrar, För Rebecca står det Fredrik Stenberg och hans hustru Helena . Hittar dock bara Rebecca född i Ronneby 7/5 1767 enl Ronneby C1:6 sid 461
I dödboken för Gammalstorp F1:1 sid 5, står Rebecca som död av ålderdom 84 år, då borde hon ju vara född 1749 som det står på flera ställen.
Kan det finnas fler Fredrik Stenberg och hh Helena i Ronneby med dotter Rebecca ?? Ser i AD Ronneby A1: 4 sid 41 finns en Fredrik Stenberg men kan inte läsa hustrun, Helena struken men står nytt namn?? barn
Hlena 15 år, Ulrika 10 år och Rebecca 4 år. Föräldrarna 51 och 41 år.

Tacksam för hjälp om jag är på rätt spår. ser i era anteckningar ang Fredrik Stenbergs barn att flickornas namn stämmer men att dom befann sig i Köpenhamn . Skulle det vara "er" Rebecka så stämmer ju inte födelsedatumet och åldern med dödsboken ???
Men låter ju som en mycket spännande släkt Rafsten
/Lena