NULL Skriv ut sidan - SV: De Molin / Moulin

Anbytarforum

Titel: SV: De Molin / Moulin
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2024-03-23, 11:33
Hej,

Daniel Molin, som jag eftersökte i mitt förra inlägg, är omnämnd i Svenska ättartal 1893 som Daniel Larsson Möller (Svensk Slägtkalender vol 9, sida 267 - se bifogad bild). Han var klockare i Maria Magdalena fs i Stockholm 1653. Även Daniels pappa är omnämnd. Han kallades "rike herr Lars", men hette Laurentius Matthiae Miliander och dog 1674, kort efter sin son Daniel.

Laurentius Matthiae Miliander finns omnämnd i Gunnar Hellströms Stockholms stads herdaminne (1951, sidorna 363 och 354). Där står att han var född i augusti 1580 och att han begravdes den 30/10 1674 i Maria Magdalena kyrka i Stockholm där det ska finnas ett porträtt av honom. Efter att ha varit komminister i Storkyrkoförsamlingen i Stockholm blev han kyrkoherde på Södermalm den 2/6 1633. Laurentius hustru hette Margareta Mattsdotter (död 1645 med själaringningar i Storkyrkoförsamlingen den 30/9 1645 och sedan i Riddarholmen församling den 2/10 1645).

Beskrivningen av "rike herr Lars" tycks mig inte passa in i den gängse bilden av de järnbruksarbetande vallon-svenskarna. Möjligen ger Laruentius måg Johans släktnamn Bille dock en svag antydan om en koppling till järnbruksarbetarna. Släktnamnet Billet finns med i Sällskapet Vallonättlingars släktlista, men med okänd härkomst. Gunnar Hellström har dessutom skrivit att Laurentius son Isak kallade sig Molinus och sonen Daniel kallade sig Molin vilket också bidrar till en svag antydan om att släktnamnet ursprungligen var Molin.

Vänliga hälsningar,
Jan

PS: Notera att Rebecca Danielsdotter Molina, som jag nämnde i mitt förra inlägg, inte är omnämnd i den bifogade bilden.