NULL Skriv ut sidan - SV: Winter

Anbytarforum

Titel: SV: Winter
Skrivet av: Martin Edgélius skrivet 2024-03-21, 21:38
Hej Peter!


Tyvärr så vet jag inget om Georg Winters bakgrund men ungefär samtidigt som Georg finns en Anders Winter (1738-1796) vid Vreta i Kila socken i Södermanland och han verkar komma från Vintrosa i Närke. Kanske har Georg sin rötter där också? Som du säger så är dock Winter ett relativt vanligt namn och jag har inte hittat några uppenbara kopplingar mellan Georg och Anders.


Jag kan dock bistå med några kompletteringar. Ingeborg Winter är född i Julita 21/6 1724. Hon dör i Grindstugan, Halla 1/1 1776. Hon var gift med trädgårdsmästaren Johan Ihrström och de bör vara föräldrar till trädgårdsmästaren Karl Ihrström omskriven här: https://forum.rotter.se/index.php?topic=34203.0


Georgs hustru Sara Sjöhäst var född vid Hästedals soldattorp i Sköldinge den 6/5 1727.


Johan Claes Winters hustru Beata Wikström föddes vid Lagmansö i Vadsbro socken den 17/3 1743.


Sonen Erik Georg Winter född 1754 finns i Väse i Värmland från åtminstone 1781 till 1800. Han är gift med en Anna Stina Mozell född 1762. Jag gissar att hon tillhör familjen Mozelius men jag vet inte hur.


/Martin