NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 maj, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 maj, 2013
Skrivet av: Tom Madell skrivet 2007-05-31, 23:24
Hej Frank!
 
Jag hoppas att jag kan reda ut vissa knutar. Jag har en full resväska med efterlämnade handlingar och anteckningar efter John G. som jag ännu inte hunnit gå igenom så man vet aldrig vad man kan hitta, men det räcker också rätt långt att läsa i hans böcker.
 
Det stämmer att Gunnar Svensson övertog Tännäs nr 6 (hustruns del i hemmanet). Den del som svärfadern behöll och sedan utökade genom köp av en tredjedel av Jon Erikssons hemman fick benämningen Tännäs nr 8.
 
Olof Pålssons hustru måste ha hetat Persdotter eftersom han fick en del fick en del av svärfaderns (Peder Jonssons) hemman vid giftermålet med Anna Persdotter, vilket framgår av skattelängderna. Att Olof Pålssons hustru hette Anna Persdotter framgår även bl.a. av dombok Hede ting 1702 där Sven Jonsson skall ha förklarat att Halvar Jonsson (bror till Peder Jonsson) var farbroder till honom och Olof Pålsson hustru Anna Pehrsdotter. I domen benämns även Peder Jonsson som Olof Pålssons svärfader. Alla tvister rörande grannarna, släktingarna och ägarna til gårdarna finns utförligt beskrivna i böckerna.
 
Antingen står det fel i dödsrunan över Karin eller så vet vi helt enkelt inte vem som var far till henne.
 
Mvh.
 
Tom