NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 maj, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 maj, 2013
Skrivet av: Tom Madell skrivet 2007-05-31, 08:21
Hej Frank!
 
Självklart menar jag Olof Pålsson och givetvis är det så att alla uppgifter som inte är förstahandskällor bör tas med en nypa salt och naturligvis kan det ha blivit fel, men John G. är rätt utförlig i sina redogörelser.
 
Med risk för att ta fel på (P)erson har även jag en Jon Persson från Tännäs bland mina förfäder. John G. uppger att han var född omkring 1625 och att han förmodligen var son till Peder Staffansson och han var sannolikt född omkring år 1625. Utsädes- och skattelängderna för Tännäs visar att Peder Staffansson hade gården 1648 och att Jon Persson övertog den 1650 och i vart fall hade den fram till 1697, då gården lämnades över till sönerna Måns och Per Jonsson. Jon Pärsson utskiftade och överlämnade innan dess även en del av hemmanet till sonen Olof Jonsson då denne gifte sig med Anna Pärsdotter från gården Myren i Tännäs. Den utskiftade delen blev senare benämnd Kyrkbyn nr 9. (Östersunds landsarkiv (ÖLA), Olov Jonssons arkiv.)
 
Han uppges ha haft följande barn:
 
Olof Jonsson, död 1698 i Tännäs (Z). Gift med Anna Persdotter.
Gertrud Jonsdotter. Gift med Erik Jonsson.
Måns Jonsson. Gift med Karin Knutsdotter. Född 1669 i Funäsdalen, död 1755-02-17.
Per Jonsson. Död 1702. Gift med Kerstin Stensdotter från Långå, Hede.
Brita Jonsdotter. Gift 1675 med Per Sjulsson.
Ragnhild Jonsdotter. Född 1650, död 1703. Gift 1670 med Gunnar Svensson, född 1645.
 
Mvh.
 
Tom