NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 december, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 december, 2011
Skrivet av: Frank Ärlebrant skrivet 2011-02-01, 12:00
Andreas.
Det var ett tag sedan du skrev ditt inlägg.så detta kanske inte är aktuellt längre.
Arn Jonsson på Eggen i slutet av 1500-talet skulle möjligen kunna vara son till Joen Halvarsson bonde på Äggen,född omkring 1510.Arn skulle då kunna vara född 1530-1550,möjligen mer troligt mot det senare då han ej nämns vid 1572 då Jon Halvarssons svärson Peder Jonsson i Långå begär hjälp av svågern Erik Jonsson att bygga upp sin gård.Dock hade Jon Halvarsson tidigare gett sin dotter Kierstine full utlösen ur gården,varför Peder Jonsson ej hade någon ytterligare rätt att fordra,utan hänvisas till Erik Jonssons goda vilja att hjälpa systern.Antingen är Arn redan utlöst han med,för ung eller ska inte vara med alls.Är det dessutom han som nämns i jb 1625 bör han vara född omrking 1550 eller senare.
Om Arn Jonssons barn vet jag inte,men hade han en son Jon Arnsson torde han vara född 1570-1590,möjligen döpt efter farfar Jon död mellan 1572-1582.Och visst,då skulle han i sin tur,rent hypotetiskt,kunna ha en son född 1618,även om jag nu är utanför mitt kunskapsområde.
 
Nu svarar jag inte direkt på din fråga,men det kanske är något.
mvh Frank