NULL Skriv ut sidan - SV: Bröms

Anbytarforum

Titel: SV: Bröms
Skrivet av: Urban Sikeborg skrivet 2024-03-08, 22:39

Erik: [Kamreraren] Bo Vernerssons [Bo Vernikssons] och änkedrottning Kristinas brev, som du hittat och så förnämligt länkat till (2024-03-07), identifierar tillsammans "H.[ans] K.[ungliga] M.[ajestä]tz tienere Welförståndigh Anders Erichssonn Domkyrckones föreståndare i Vpsala och Tijende Fougdhe vthi Vpland" (1610) med Ångermanlandsfogden Anders Eriksson Bröms som har ett hemman i Allmänninge (1616). Strålande!

Svenska Akademiens ordbok ger en äldre definition av föreståndare som "person som förestår förvaltningen av en institutions egendom, räkenskaper o. d.; fogde; förvaltare; syssloman; kyrkvärd" och hänvisar bl.a. till ett belägg från 1549 om Linköpings domkyrkas föreståndare. Arbetet som domkyrkoföreståndare verkar ligga i linje med hans uppdrag som tiondefogde och sedan som "reguljär" fogde.

Jag tror att "din" kammarskrivare Anders Bröms 1613 mycket väl kan vara identisk med Ångermanlandsfogden Anders Eriksson (Bröms). Det var i kammaren/räknekammaren på Stockholms slott som man gick igenom fogdarnas kvittenser och verifikationer och slutligen fastställde räkenskaperna, så en skrivare där vore ju grundligt insatt i hur det skulle vara, och en fogde likaså. Thomas Sverker har i sina rättelser och kompletteringar till min artikel i Släkt och Hävd 1990 identifierat Anders Eriksson Bröms med den Anders Bröms som tjänstgjorde i räknekammaren 1615; se min avskrift av hans kompletteringar som jag lagt in i mitt inlägg ovan 2024-01-03.

Ångermanlandsfogden Anders Eriksson Bröms kan ha fötts omkring 1580 men väl inte mycket tidigare, antar jag, med tanke på att han har söner som skrivs in vid Härnösands trivialskola 1647. Men han behöver ju inte vara född i Valbo, och hans far behöver inte ha varit bosatt där när han föddes. Någon släkting bör väl det dock ha varit som brukade hemmanet i Allmänninge ännu 1616.  Hemmanet måste ju kontinuerligt brukas för att betala jordskatterna om inte annat. Namnet Erik Persson var nog inte en ovanlig namnkombination, så det är förstås möjligt att Erik Persson 1573 inte är densamma som sin namne 1616.

Du belade att det hemman i Allmänninge som Erik Persson brukade och som Anders Eriksson då hade fritt (1616) var det om 14 öre i skatt. Detta hemman förestås i jordeboken 1623 av en Hans Eriksson, ser jag. [Landskapshandlingar, Gästriklands handlingar, SE/RA/5121/5121.11/1623: 5 (1623), fol. 65r, bildid: A0044090_00071. https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0044090_00071 (https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0044090_00071)]