NULL Skriv ut sidan - SV: Bröms

Anbytarforum

Titel: SV: Bröms
Skrivet av: Urban Sikeborg skrivet 2024-03-07, 20:49

Hannes Victor: Det stämmer inte att Carolus Johannis Bröms i Tuna farmor hette "Helga Sigfridsdotter Rålamb". Farfadern Carolus Henrici i Tuna var, som du kan se i den släkttavla jag bifogade min inlägg 2024-01-20, gift två gånger: först med en Helga (död i Gävle 1561), sedan den 22 juni 1562 med prästdottern Barbro Stigsdotter från Bergsjö.

Om Helga är dopnamnet, dödsåret och dödsorten det enda som är känt. Att hon skulle ha hetat "Sigfridsdotter Rålamb" är fel. Carolus Henrici svärfar i *andra* giftet, kyrkoherden Stigo Gudmundi (som ju Carolus Johannis Bröms inte härstammar från) anges i en genealogi av Gustaf Rålamb 1749 vara bror till Anders Sigfridsson (Rålamb), men Gustaf visste inte att herr Stigs fadersnamn var Gudmundsson (Gudmundi). Du kan läsa mer om detta i prof. Jan Eric Almquists artikel "Den friherrliga ätten Rålambs ursprung" i Släkt och Hävd 1964, s. 12 f, och min artikel "Anders Sigfridsson (Rålamb) och hans släktkrets i Hälsingland" i Släkt och Hävd 1992, s. 145. Att det skulle vara Helga och inte Barbro som hade någon koppling till släkten Rålamb är en nutida förvirring. Veterligen hade ingen av Carolus Henrici hustrur det.