NULL Skriv ut sidan - SV: Klockare

Anbytarforum

Titel: SV: Klockare
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2024-02-25, 18:51
Hej Marianne!
 
Tyvärr har jag ännu inte lyckats lösa gåtan kring Sven Wennerbäcks ursprung, trots att han varit på tapeten flera gånger under forskningens gång. Det är ju lite olika bud om hans födelsedatum (1754 enligt Släp AI:2 1800-1811 sid. 90 och 146 samt 1745 27/7 enligt Släp AI:3 1811-25 sid. 14), och som du säger kallas han ju av någon anledning ”Magnus” i dessa bägge husförhörslängder.
 
Det där ”Sven Petter” får mig att tro att hans patronymikon kan ha varit Persson, för i forskningsprojektet har jag funnit många exempel på bondsöner som när de blev klockare eller organister och därmed klättrade socialt tog sig ett släktnamn och sedermera även omvandlade sitt patronymikon till ett mellannamn, såsom att Per Johansson blev Per Johan och att kanske alltså även Sven Persson blev Sven Petter Wennerbäck. Det skulle även stämma bra med att Sven Wennerbäcks äldste son ju döps till Petter 1785.
 
Jag har tyvärr inte funnit honom i något av Lunds domkapitels bevarade protokoll eller handlingar, och därför har jag varit inne på att han antagligen inte var skåning – men man ska ju aldrig säga aldrig! Jag har dock även noterat att vid äldste sonens dop 1785 antecknas det att ”barnet bar organistens Syster”, vilket ju kan antyda att hans släkt kom från hallandstrakten.
 
Jag ska fortsätta hålla utkik i mitt forskningsprojekt, och förhoppningsvis kommer gåtan kring Sven Wennerbecks ursprung till slut att lösas på ett eller annat sätt.