NULL Skriv ut sidan - SV: Dorotea Persdotter f. 1683

Anbytarforum

Titel: SV: Dorotea Persdotter f. 1683
Skrivet av: Tobias Lindberg skrivet 2024-02-25, 15:10
Tack för ditt svar Per Sundin!

När du nämner detta med Pedersöre så minns jag att jag såg den orten här om kvällen när jag höll på att undersöka Isak Johansson Holms ursprung. Det var på en sida som visade Bredviks knektar och båtsmän där informationen bland annat kom från din Släkter och gårdar i Arnäs. Där står det att Johan Matsson frick namnet Wikman när han blev båtsman och att han var född 1675 i Pedersöre socken i Österbotten. Där ser man att han som var båtsman före hette Frisk, men att alla efterföljande verkar ha hetat Wikman.

http://www.bredvik.nu/historia/viktighistoria/batsman2.html

Du skrev Dijkman i inlägget här ovanför, var det en felskrivning?

Att Isak Johansson Holm skulle ha varit ha varit född 1689 fick jag från ditt eget inlägg skrivet i denna diskussionstråd (2019-07-01 kl. 06:43) där du skrev att han var 27 år när han antogs som båtsman 1716.

Jag har nu tittat på både Gävleborgs landskontors arkiv Gla 20 Bild 61 och Flottans arkiv Stockholms station C20 Bild 79 och där ser man tydligt i den sista att det står att han var 24 år när han antogs 1716 medan det i den första som du nämnde i ditt inlägg är urblekt och det som ser ut som 27 mycket väl kan vara 24.

Så det stämmer nog att han är född 1692.

Det skulle dock innebära att han var ännu yngre när han 1711 för första gången stod skriven som ägare av Bredvik 1 gift med fru och hade en piga samt en inhyst. Bara 19 år gammal. Då låter det väl nästan ännu troligare att han kan ha ärvt fastigheten?

Och om Johan Mattsson skulle ha varit hans far och att han dog 1711 så är det kanske inte underligt att Isak Johansson just det året står registrerad som ägare av fastigheten?