NULL Skriv ut sidan - SV: Dorotea Persdotter f. 1683

Anbytarforum

Titel: SV: Dorotea Persdotter f. 1683
Skrivet av: Tobias Lindberg skrivet 2024-02-24, 16:59
I mina försök att lista ut (min troliga förfaders och tidigast kända Y-DNA-ana) Isak Johansson Holms ursprung så har jag dels börjat intressera mig för Johan Matsson som stod skriven på Bredvik nr. 1 i 1709 och 1710 års mantalslängder samt dels för båtsmannen Isak Matsson som stod skriven på Bredvik i 1708 och 1709 års mantalslängder.

En teori jag har börjat undersöka är om Isak Johansson Holm kanske skulle ha kunnat vara en son till den Johan Matsson som stod skriven på Bredvik 1 de två åren innan han själv står skriven på Bredvik 1? Eller om de skulle kunna vara släkt på något annat sätt?

Jag tänker att det skulle kunna vara så att Isak Johansson Holm kanske hade ärvt Bredvik 1 av denne Johan Matsson? Helt plötsligt 1711, endast 22 år gammal, står Isak Johansson Holm skriven på Bredvik 1 med fru, en piga och en inhyst.

Jag har utan framgång försökt lista ut vem denne Johan Mattson var och undrar därför om någon här på forumet vet?

En annan fundering jag har är om det skulle kunna finnas något släktskap mellan Johan Matsson och Bredviks båtsman Isak Matsson? Skulle de ha kunnat vara bröder? Som jag har förstått det efter att ha läst på olika forum så var denne båtsman Isak Matsson son till Mats Olofsson i Mjösjö.

Mats Olofsson i Mjösjö verkar enligt uppgifter på Geni bara ha haft två söner, Mats Matsson och Isak Matsson. Kan han kanske ha haft ytterligare en son som hette Johan Matsson?

Mats Olofsson i Mjösjö hade som jag förstår det finskt härkomst. Den Y-DNA-haplogrupp som jag har och som troligen även Isak Johansson Holm hade, I-FT65672, har hittills bara hittats hos tre personer och vi är alla från Sverige och har enligt kyrkböckerna Isak Isaksson f. 1716 som gemensam ana. Haplogruppen I-FT65672 är dock en undergrupp till I1-undergruppen I-L258 som är väldigt vanlig i Finland.

------------------------

Johan Matsson stod skriven på Bredvik 1 med fru och två pigor 1709 och bara med fru 1710.

1711 står Isak Johansson skriven på Bredvik 1 med fru, en piga och en inhyses.

1712 står Isak Johansson skriven på Bredvik 1 med fru och piga.

1713 står Isak Johansson skriven på Bredvik 1 med fru.

1714 står Isak Johanssons namn skrivet på Bredvik 1 men det är bara ett streck över alla kolumnerna och sedan står det något i marginalen som kanske kan vara "öde". Så Bredvik 1 verkar stå tomt.

Sedan verkar Bredvik 1 stå tomt mellan 1715-1720. Jag tror det står "Ingen åbo".

1721 flyttar en Jöns Emilsson (eller vad det nu står) in på Bredvik 1.

----------------------

I slutet av 1715 har Isak Johansson Holm umgänge med Dordi och 1716 föds Isak Isaksson.

1716 blir Isak Johansson Holm antagen som båtsman och är då 27 år gammal enligt generalmönsterrullan. Det är väl då han får namnet Holm. Isak Johansson bör således vara född 1689.

--------------------------

Ja, det är många teorier och funderingar här, men kanske att någon annan av er här på forumet vet något som kan vara av intresse eller som gör att man helt kan avskriva någon eller samtliga av dessa teorier.