NULL Skriv ut sidan - SV: Vem känner fältväbeln Anders Brunmark?

Anbytarforum

Titel: SV: Vem känner fältväbeln Anders Brunmark?
Skrivet av: Erik Ribsskog skrivet 2024-02-16, 12:20
Hei,

i forbindelse med at den norske musikeren Lillebjørn Nilsen nylig døde, så leste jeg tilfeldigvis om (på en Facebook-gruppe) at han hadde besteforeldre fra Svelvik.

Og så lurte jeg på om han kunne ha vært etterkommer av nevnte Nils Olsson (skomakeren fra Eda, født 20. januar 1853, som emigrerte til Norge/Svelvik).

Og jeg fant ut at han (blant annet) hadde en sønn, ved navn Peder Olsen Eek (som blant annet drev sølvrevfarm i Svelvik).

(Og det finnes mange etterkommere etter Nils Olsson fremdeles.

Og noen av disse bruker etternavnet Hagman Olsen).

Og det står på skjermbildet fra Disnorge.no at Nils Olsson sine foreldre var Karin Nilsdotter f. 22. november 1828.

Og Olof Nilsson f. 16. oktober 1822.

Det er de samme navnene, som Kent Carlsson tidligere mente om (i 2020) at var min tippoldefar Olof Olsson (fra Eda) sine foreldre.

Og det er mulig, at det er riktig.

Men det er nok ikke sånn, at Olof Olsson og Nils Olsson (som begge hadde foreldre ved navn Nils Olsson og Karin Nilsson f. Nilsdotter) var brødre.

For min tippoldefar Olof Olsson var født 5. oktober 1835, står det på graven hans (på Berger kirkegård, en snau mil sør for Svelvik).

Og da var Olof Nilsson (faren til Nils Olsson) 12-13 år gammel.

Og Karin Nilsson f. Nilsdatter var enda yngre.

Så det var litt rart, at disse to (Olof Olsson og Nils Olsson) sine foreldre, har samme navn.

Og at begge flyttet fra Eda til Svelvik, for å jobbe som skomakere.

Og det er også sånn (angående temaet i tråden) at jeg har en firemenning i Asker, som heter Kristine Brunmark.

Og hun er tippoldebarn av nevnte skomaker Olof Olsson (min tippoldefar) som kalte seg Ole Olsen i Norge.

Og så sies det (av nevnte Kent Carlsson) at min tippoldefar Olof Olsson ikke var i Brunmark-slekten (sånn som jeg tolker det).

Men det er mange av mine slektninger i Norge, som bruker/har brukt Brunmark-navnet.

Blant annet min tidligere Berger IL-fotballtrener Leif Brunmark Moen (faren til min firemenning Linda Moen, som var min klassekamerat på Berger skole og Svelvik ungdomsskole).

Og en av mine grandonkler (min farfars bror) kalte seg Hans Bjørn Brunmark Olsen.

Så dette får jeg ikke helt til å stemme.

Nå har jeg ikke så mange andre svenske slektninger.

Men jeg får prøve å se i de svenske kirkebøkene osv. etterhvert.

Tenkte at jeg kunne oppdatere om dette, som jeg har funnet ut nå nylig.

Mvh.

Erik Ribsskog





Hei,

jeg fant mer om dette på et norsk slektsforskningsforum nå, (http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=754083 (http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=754083)), når jeg søkte på Google.

Og min tippoldefar Olof Olsson hadde visst også en bror, som het Nils, (som også ble skomaker i Svelvik).

Og faren het Olof Nilsson, (men ble visst kalt Nilsen i Norge).

(Som nevnt tidligere i tråden).

Og hans far igjen, (min tipptipptippoldefar), het Nils Hagman, som var en soldat født i Eda, i 1785, (og mora het Anna Persdotter).

Så mine svenske slektninger kalte seg visst ikke Brunmark, (eller Brumark), i Sverige.

Det kan kanskje ha vært et slags 'hyss', (som de sa i Emil-TV-serien), som muligens min tippoldefar Olof Olsson sin kone Randi Olsen f. Kittilsdatter sin slekt, (fra Nesbygda, som ligger mellom Svelvik og Drammen), kan ha funnet på).

Igjen takk for svar!

Mvh.

Erik Ribsskog