NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-11-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-11-24
Skrivet av: Karl Göran Eriksson skrivet 2001-01-07, 15:43
Beträffande Jöns Perssons Grubbs anor får man nog vara försiktig att ta uppgifterna i hans nekrolog för givna. Min erfarenhet är att angivna föräldrars dopnamn brukar vara korrekta, däremot är deras patronymika (farsnamn) påfallande ofta delvis eller helt felaktigt återgivna.
Det är riktigt att det fanns en Per Olofsson i Glöte nr 5. Han avled omkring 1742 efterlämnande änkan Karin Olofsdotter och så vitt jag vet bara döttrar.
Återstår att undersöka övriga med namnet Per i Glöte.
 
Jon Jönsson i Glöte nr 2 hade en son Per, men denne uppges (1748) vara bosatt i Ransjö.
 
I Glöte nr 4 fanns en Per Jönsson, vilken enligt mantalslängderna (1741-) hade åtminstone två söner och en dotter (den sistnämnda född ca 1729). Efterträdaren på detta hemman hette Jon Persson. Min hypotes är att Jöns Grubb kom från Glöte nr 4. Det felaktiga patronymikonet för fadern i nekrologen skulle kunna förklaras av att Per Jönssons far hette Jöns Olofsson. Om Jon Persson var son till Per Jönsson bör den senare även ha haft en son Jöns. Fortsatta studier av domböckerna torde bekräfta eller vederlägga min hypotes.
 
 
Margta (Märta?) Ersdotter i Segersta kan vara identisk med den Märet som föddes 1829 9/10 i Glöte av torparen Israels Eric Ersson och hans hustru Kerstin Jonsdotter.