NULL Skriv ut sidan - SV: Hudiksvall

Anbytarforum

Titel: SV: Hudiksvall
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2024-02-10, 10:15
Hejsan,

Tack för era svar Torbjörn och Jörgen!

På Historiska Museets sida, som du Jörgen hade länk till, står att Gullik är "en yngre form av det fornsvenska namnet Gudhlef".

Gulick tycktes mig ha nederländskt ursprung eftersom det står så om efternamnet Gulick på Wikipedia här: https://en.wikipedia.org/wiki/Gulick. Dessutom förekom efternamnet Gulick i Nederländerna och i Belgien, men inte i Sverige, på 1500- och 1600-talen enligt Geneanet (se bifogade bilder). Saknaden av de svenska exemplen kanske beror på stavningen och att det i Sverige var ett förnamn, inte ett efternamn, men självklart kan det vara så enkelt som att de svenska exemplen inte har registrerats av/på Geneanet.

I notisen i mitt förra inlägg tycks Gulick ha varit personens förnamn, men då jag såg att det även kunde vara ett efternamn drog jag paralleller med exempelvis namnet Guillaume, som kan/kunde vara både ett förnamn och ett efternamn. Min tolkning (men har ofta fel!) är att Guillaume som efternamn var en typ av patronymikon ("Guillaumesson" eller Gillisson).

Eftersom Gullik är "en yngre form av det fornsvenska namnet Gudhlef" är det kul att leka med tanken att det nederländska efternamnet Gulick egentligen har ett svenskt ursprung och att t.ex. vikingarna spred namnet dit. Fortsättningen på tanke-leken är att vallonerna, som flyttade till Sverige på 1600-talet, hade svenska rötter.  ;D

Tack igen för svaren!

Vänliga hälsningar,
Jan