NULL Skriv ut sidan - SV: Geting

Anbytarforum

Titel: SV: Geting
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2024-02-09, 17:20
Hejsan,

I letandet efter annat fick jag se en bouppteckning/inventering, som "på något vis" ger mer information om Mats Månsson(?) Gieting (tabell 8 i mitt inlägg den 2023-04-25), som var från Gräsö (socken) nära Öregrund, och som gifte sig i Österlövsta socken enligt notis daterad 27/12 1697.

Bouppteckningen, daterad 12/7 1670, är en inventering av högbåtsman Jöns Matsson Getings dödsbo (Stockholm rådhusrätts 1:a avdelning, F1A:13, sida 1011). Hans efterlevande hustru/änka hette Walborg Nilsdotter och hans systrar var båda från Öregrund: hustru Malin Matsdotter och hustru Anna Matsdotter. Dödsboet ägde en stuga och ett ved-lider på en fjärdedels tomt på stadens grund vid "Nya kyrkan" på Norrmalm. Möjligen avsågs Johannes kyrka, men jag har inte kontrollerat. På sida 1013 står (om jag har läst rätt):

"Medh ofwanstående fördelning war hust. Anna Matsdotter för sigh och sin syster wäll benögdh [benöjd], görandes till änkian en wäneligh [vänlig] handstrekning emoth be:tt [bemälte] arffspart som henne blef straxt tilstelldt och lefwererad."

Länk:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0107494_00536#?c=&m=&s=&cv=535&xywh=537%2C-389%2C7759%2C3568

Eftersom Mats Månsson(?) Gieting inte är omnämnd i bouppteckningen bör han inte ha varit pappa till syskonen Matsson/Matsdöttrar, men gissningsvis fanns ett släktskap. Jag gissar vidare att han var son till en av systrarna Malin och Anna Matsdöttrar.

Vänliga hälsningar,
Jan