NULL Skriv ut sidan - SV: Boivie / Bevi

Anbytarforum

Titel: SV: Boivie / Bevi
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2024-02-05, 16:50
Hej,

I mitt förra inlägg nämnde jag släktnamnet Bärg (Berg). I Sällskapet Vallonättlingars släktlista hittas släktnamnet ”le Ber” med kommentaren ”Jan le Bert kontrakterades i Sedan 1621 som kolare”. Igår tittade jag på ett kontrakt i Vallonkontraktskivan 2.0 och om jag minns rätt fanns i kontrakt nr 20 (kvitton från Sedan 1620) släktnamnet ”le Berg” registrerat. Kan järnbärare Philip Christiansson Bärg född i Roslagen (se mitt förra inlägg) ha haft släktnamnet ”le Ber” (eller ”le Berg”)? (Ursäkta att jag inte har dubbelkontrollerat i skivan, men jag knäpper ogärna igång min gamla dator och på den nya finns ingen CD-ROM-läsare.)

Över till det jag egentligen tänkte skriva om...

Då det lystes den 9/6 1701 i Storkyrkoförsamlingen i Stockholm, för hammarsmed mäster Philip Mårtensson Boevi och piga Anna Boevi, kaverade riks-värdi Grill (EII:1, RA:s bild 209).

Länk till notisen:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0056451_00209#?c=&m=&s=&cv=208&xywh=479%2C1597%2C3042%2C1435

Efter att ha stött på en annan riks-värdi fick jag se, i samband med det, ett par andra gemensamma nämnare med släktnamnet Boivie / Bevi, ”nembligen”  ;D Öregrund och rådman. Ofta gör jag långsökta kopplingar i mina funderingar, och det är nog troligt att följande inte är av betydelse, men för säkerhets skull önskar jag dela med mig av mina observationer.

Riks-värdi Henrich Zedrid var gm Sara Leffler, som jag misstänker var syster till bryggare Hans Hansson Leffler. (För mer information och källor om paret Sara Leffler och Henrich Zedrid, se mina två inlägg den 2024-02-05 här (Leffler): https://forum.rotter.se/index.php?topic=72076.0.) Bryggare Hans Hansson Lefflers dotterdotter, Anna Kruus, var gm Carl Bewij (tabell 20 i NV del 1, sida 49). Sara Leffler bör ha haft en (ganska) nära relation till Barbro Berens eftersom de var faddrar till varandras barn (Barbro fadder vid dop den 9/9 1687 och Sara fadder vid dop den 4/3 1688, båda i Maria Magdalena fs i Stockholm).

Barbro Berens var gm bokhållare Carl de Besche vars mamma, Ingrid Svinfot, var från Öregrund (Riddarhuset: von Schantz genealogier, 1.A-F, sida 138b). Ovan nämnda Carl Bewijs troliga farfar, Benoit Baivi (tabell 18 i NV del 1, sida 49), hade tre barn som hade koppling till Öregrund (Jehanna ”omtalas i Öregrunds dombok 5/12 1691”, Cathlin ”g2 m skepparen i Öregrund Joris Personne omkr 1700” (Kjell Lindbloms Tillägg N V del I och II) samt Philip Boivie (tabell 21 i NV del 1, sida 50), som ”från 1680 etablerar sig i Öregrund som skeppare och borgare” och ”år 1707 är han rådman”).

Kopplingen till yrket rådman är tyvärr ganska osäker:

Ovan nämnda Sara Leffler (gm riks-värdi Hendrich Zedrid) var möjligen släkt med Magdalena Lefever (kan Lefever vara en stavningsvariant av det vallonska Lefebvre och/eller den adliga släkten Le Febure nr 1989?), som var gm köpman Johan Giöding (lysning i Storkyrkoförsamlingen i Stockholm den 28/3 1697, EII:1, Riksarkivets bild 182). I Johan Giödings familj fanns flera rådmän. Information om hans familj och släkt finns i Svenska Ättartal 1896 (11:e årgången) på sidorna 206 – 209 (Svensk Slägtkalender, volym 11).

Förhoppningen med ovanstående observationer och funderingar är att de kan vara till hjälp för eventuell utredning av Philip Bävijs släktskap med övriga Bevi (tabell 26 i NV del 1, sida 51). Om jag har tolkat texten i NV rätt var denna Philip Bävij trolig farfar till ovan nämnda hammarsmed Philip Mårtensson Bevi (tabell 32 i NV del 1, sida 53), som gifte sig 1701 i Stockholm med Anna Boevi. Deras koppling till riks-värdi (Baltasar) Grill behöver naturligtvis inte ha någon att göra med att bryggare Carl Bewijs svärmors troliga faster, Sara Leffler, var gift med riks-värdi Henrich Zedrid och hade relation till bokhållare Carl de Besche, vars mamma var från Öregrund.

Förresten, är Philip Bävij (tabell 26) och hans släktskap med övriga personer i släkten/(släkterna?) Boivie / Bevi redan utredd?

Vänliga hälsningar,
Jan

PS: Möjligen var riks-värdi ett yrke vid myntverket och i sådant fall kan myntdräng Jonas Krabbe (troligen Krabbe af Svaneby), omnämnd i mitt inlägg den 2023-06-17, och hans koppling till skomakare mäster Bertil Beve (tabell 37 i NV del 1, sida 54) vara till hjälp.