NULL Skriv ut sidan - SV: Leffler

Anbytarforum

Titel: SV: Leffler
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2024-02-05, 10:21
Hej,

I Sällskapet Vallonättlingars släktlista finns släktnamnet Lefebvre markerat med ursprunget F, som jag tror betyder Frankrike. Som kommentar till släktnamnet står i listan ”Eloyes Lefebvre finns omnämnd på ett kvitto från Sedan 1620”.

På adelsvapen.com finns en adlig släkt, Le Febure nr 1989, beskriven här: https://www.adelsvapen.com/genealogi/Le_Febure_nr_1989

Har någon sett tecken som tyder på att släktnamnet Leffler kan vara en stavningsvariant av Lefebvre och/eller av Le Febure?

Enligt adelsvapen.com var Axel Didrik Reuterskiöld (nr 377), vars farfars far var Daniel Svensson Leffler (adlad Lagersparre och son till sockerbagare Sven Hansson Leffler och Maria Molin), gift med Maria Gustava Le Febure.

Jag har noterat släktnamnet Leffler ett flertal gånger i mina anteckningar om Stockholm, främst Södermalm, och tidsperioden omkring 1700. Nedan nämner jag de äldsta exemplen och de som möjligtvis antyder koppling till ”vallon-släktforskning” och/eller koppling till släktnamnet Lefebvre. Jag har sett att släktboken ”Leffler från Breslau” är omnämnd i den här tråden. Den har jag inte tittat i, så det kan hända att nedanstående redan är känt bland er Leffler-forskare. :) Leffler-släkten från Breslau finns också beskriven i Svensk Slägtkalender för år 1886 (första afdelningen) på sidorna 180 – 187 (Svensk Slägtkalender, volym 2), men i den har jag inte hittat kopplingar till dem, som jag har noterat i mina anteckningar (förrutom Tobias Leffler (1641 – 1702) som var kopparslagare i Västerås vilket ger koppling till smed-yrket, som traditionellt förknippas med valloner i Sverige, och närhet till Arboga, som omnämns nedan). I Svenska Ättartal 1893 (9:e årgången) är släkten Leffler (Reutersköld) beskriven på sidorna 264 – 274 (Svensk Slägtkalender, volym 9). Där har jag hittat en del information om dem, som finns bland mina anteckningar, men inte alla.

Jag tar notiserna i kronologisk ordning följda av länkar till dem, men först nämner jag att:

Den 28/3 1697 lystes för köpman Johan Göding och jungfru Magdalena Lefever i Storkyrkoförsamlingen i Stockholm (EII:1, Riskarkivets bild 182, bild-ID: C0056451_00182).
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0056451_00182#?c=&m=&s=&cv=181&xywh=674%2C142%2C2908%2C1371

I Svenska ättartal 1896 (11:e årgången) står att ovan nämnda Johan Giödings bror, Eric Giöding, gifte sig ”16(82)” med Magdalena Scherff, som dog 1710 (Svensk Slägtkalender, volym 11, sida 206). Möjligen var Magdalena Scherff släkting till Paulus Johannis Scharff, som är omnämnd i Jan Leijds inlägg här den 2006-01-24*. Om Magdalena och Paulus Johannis var släkt med varandra vågar man kanske misstänka att Magdalenas släktnamn, Lefever, är en stavningsvariant av Leffler/Lefler eftersom Paulus Johannis mamma hette Barbara Leffler. Vidare tycks mig Lefever vara en ganska trolig stavningvariant av Lefebvre (och av Le Febure).

* I Svensk Slägtkalender volym 9 (1893) står att Hans Leffler (dc 1688 och begraven i Södertälje) kanske var pappa eller bror ”till Barbara, g. 1. m. Johan Hansson, bergsfogden vid Hellefors (hvars son Paul Scharff, f. 1657, [död] 1743, blef prost i Hölö” (sida 265).

Med förhoppning om kommentarer och diskussioner hälsar vänligen,
Jan Johansson

PS: Eftersom inlägget blir ganska långt gör jag ett separat inlägg med de ovan nämnda utvalda notiserna.