NULL Skriv ut sidan - SV: Geting

Anbytarforum

Titel: SV: Geting
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2024-02-02, 15:25
Tabell 18 (del 2 av 2)

Baserat på likartade släktnamn, levnadstid och koppling till Katarina fs i Stockholm spekulerar jag om eventuella släktingar till skeppare Urban Geding.

Möjligen hade Urban Geding en släkting (bror?), som hette Olof Geting:

Den 10/12 1687 i Katarina fs i Stockholm ”döptes ett barn Annika, fadren föregaffs wara en båtsman, Christopher, modren är Christian Jacobssons, fordom hökares dotter, Elisabeta Christiansdotter, som äger Oloff Gettingh i Danwijken [Danviken, möjligen står det Gettnigh - jämför stavningen i dopnotisen nedan] till man, som nekade sigh at wara barnfader. Hon födh barnnet, i Erick Oloffssons compagnis båtsmans gårdh på Stadtsgårdtsgränden” (Katarina CI:4, sida 175).

Länk till notisen:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0055753_00098#?c=&m=&s=&cv=97&xywh=3013%2C1822%2C2816%2C1328

Namnet Christian förekommer även i följande dopnotis (daterad mindre än två månader efter notisen ovan, sida 186 i samma volym):

Den 3/2 1688 i Katarina fs i Stockholm ”döptes borgarens och målarens mäster Lars Johanssons och hustru Ingredh Bengtsdotters son Gustaff, föräldrarna bodde i sin gårdh på Tiäruhoffsgatan, fadrar wore desse, Johan Jöransson slagtare, Jacob Hindricksson mältare, Johan Johansson Grip urmakare, och fältväbell Bartolomeus Hardwick, quinfolcken, hustro Dorothea Gettingh, hust. Karin Andersdotter, hustro Brita Ericksdotter, hustro Anna Pärsdotter, hust: Margareta Christiansdotter, och jung: Giärtrudh Ericksdotter”.

Urban Geding ”angav sig till äktenskapet” i Katarina fs i Stockholm 1682 och 1688. Hans äldsta barn hette Dordi (Dorotea).

Hustru Dorothea Geting, som var fadder vid dopet 1688 i Katarina fs, var troligen gm perukmakare/rådman i Stockholm Hans Roslin (se mitt inlägg den 2023-05-12). Hon bör ha varit född före 1656. I Svenska Ättartal (1896) står om släkten Giöding (von Göeding) att rådman i Stockholm Anders Johanssons barn var födda på 1650- och 1660-talen och att sonen Eric (f. 1654) var rådman i Stockholm (Svensk Slägtkalender, vol 11, sida 206). Sonen Hans (f. 1662) äldsta barn hette Dorotea Catharina och döptes 18/12 1691 i Katarina fs i Stockholm (se mitt inlägg den 2024-01-24 och mitt nästa inlägg). De tre gemensamma nämnarna (yrket rådman, namnet Dorotea och Katarina fs i Stockholm) tycks indikera ett släktskap, men Dorothea Geting (gm rådman Hans Roslin) finns inte med i Svenska Ättartal om släkten Giöding (von Göeding).

Vågar man gissa att Dorothea Geting (född före 1656), Olof Geting i Danviken (han som nekade sig vara barnfader 1687) och Urban Geding (född före 1664) var släktingar till släkten Giöding (von Göeding)?

Vänliga hälsningar,
Jan