NULL Skriv ut sidan - SV: Geting

Anbytarforum

Titel: SV: Geting
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2024-02-02, 15:17
Hej,

Jag har skrivit en ny version av min tabell 18, skeppare Urban Geding, och har inkluderat några funderingar eller spekulationer kring honom och möjliga släktskap.

Tabell 18 (del 1 av 2)

Urban Geding, född före 1664 i ”Köningsbergs stadh”, trolig släkting till handelsman Lars Joensson Geding och till hökare (och skeppare?) Nils Geting.

Urban Geding är omnämnd i Svenska ättartal 1896 (11:e årgången) under släktnamnet Giöding (Svensk Slägtkalender, volym 11, sida 212). Där saknas dock en av Urbans hustrur och information om hans födelseort.

gm1:
Den 18/2 1682 ”angaff sigh till echtenskapet Uhrban Gedningh segellmakare och compåh(?)makare, födder i Köningsbergs stadh*, hans wittne ähr Bengt Erichsson skeppare. Jungfrun Ingrid Jönsdåtter, födder här i församblingen” (Katarina fs i Stockholm, CI:3, sida 643). Ingrid var styvdotter till skeppare Bengt Erichsson (se ”gm2” nedan).
* Kan ha avsett; 1) Königsberg, idag Kaliningrad i den ryska exklaven Kaliningrad oblast, eller 2) Kongsberg (några mil väster om Oslo) där en silvergruva startades 1623 enligt Wikipedia om Kongsbergs silververk.

gm2:
Den 14/4 1688 ”angaf sigh borgaren och skepparen under compagfarerne Uhrbanus Geding, födder … hans förra hust: war skepparens Bengt Erichssons stiufdotter som här döder och begrafwen ähr, hans wittne war hans nu blifwande swåger h:r handelsman Andreas Dysing; jungfruns nampn ähr Margareta Nilsdotter Dysing, födder …” (Katarina fs CI:4, sida 213). Släktnamnet Dysing är stavat Hysing i andra poster. Margareta Hysing avled 3/1 1702 enligt uppgift i bou, daterad 2/10 1702, efter henne (Stockholms rådhusrätt 1:a avdelning, F1A:60, sida 905) och den 11/3 1702 registrerades betalning till Maria Magdalena fs för begravning av skeppskapten Urban Gedings hustru (LIa1:53, sida 86). En annan bror till Margareta Hysing var skeppare Johan Hysing vars svåger, skeppare Petter Holm, var gm Christina Persdotter Bruun (se bifogad bild i mitt inlägg den 2023-09-09). Även sockerbagare Carl Gieting hade åtminstone en ingift släkting med släktnamnet Bruun: Maria Andersdotter Bruun (dotter till vinhandlare Anders Bruun) gm Didric Steenberg, som var kusin med Carl Gietings halvsyskon (se mitt inlägg den 2024-01-05).

gm3:
Skeppskapten Urban Geding bör ha gift sig ca 1703 med Anna Elisabeth Horn, som dog den 26/11 1704 enligt uppgift i bou, daterad 26/11 1704, efter Urban Geding och Anna Elisabeth Horn.

Skeppskapten Urban Geding dog troligen i september 1704 enligt uppgift i ovan nämnda bou (Stockholms rådhusrätt 1:a avdelning, F1A:64, sida 119), samt enligt betalning till Maria Magdalena fs för begravning av kapten Urban Geding vilken registrerades den 24/9 1704.

I bouppteckningen (1704) efter skeppskapten Urban Geding står att bla krögare Petter Roos och Johan Andersson i Saxhammar var skyldiga dödsboet pengar. Petter Roos kan ha varit släkting till Judita Ros, gm handelsman Lars Joensson Gedingh (tabell 19 i mitt inlägg den 2023-04-25, 21:27) och Saxhammar kan ha varit järnbruket Saxehammar i Dalarna. Vidare framkommer av bouppteckningen att hökare Erik Johansson Strikkert (Strickert) hade pantsatt en kappa hos Urban. Troligen var det samma hökare Erik Johansson Strickert som var skyldig pengar till bryggare Johan Lampa, måg till handelsman Lars Joensson Gedingh. Uppgifterna om Petter Roos/Judita Ros och om Erik Johansson Strickert tyder, tillsammans, på ett släktskap mellan skeppare Urban Geding och handelsman Lars Joensson Gedingh. Urban Gedings dödsbo ägde en skatträttighet och hemman kallat ”Skieberga”, som troligtvis motsvarar det ”Stinbärga” omnämnt i bouppteckningen efter Margaretha Hysing. Vidare framkommer av bouppteckningen efter Urban Geding att dödsboet var skyldig bryggare Hartwick Losch pengar.

Urban Gedings svåger, skeppare Johan Hysing, var ingift svåger till Christina Persdotter Bruun, som gifte sig 1713 med kopparslagare Johan Petre. Denna kopparslagare bodde sedan tidigare i kvarteret Överkikaren där bokhållare Andreas Holmsten och kammarskrivare Nils Holmsten bodde. Hökare Nils Gieting (tabell 26 i mitt inlägg den 2023-04-25, 21:29) bör ha bott, 1737, i en stuga (tidigare?) ägd av sergeant-änka Gertrud Holmsten, som kan ha varit släkting till Andreas och Nils. Detta ger en svag antydan om ett släktskap mellan skeppare Urban Geding och hökare Nils Gieting. Även Nils är omnämnd i Svenska ättartal 1896 (11:e årgången) under släktnamnet Giöding (Svensk Slägtkalender, volym 11, sida 210). Han sägs där ha varit son till ?Nils Giöding, som var ”antagl. bonde i Ångerml.”, levde i slutet av 1600-talet och ”högst sannolikt” var bror till Olof Nilsson Geding (tabell 37 i mitt inlägg den 2023-04-25), som också är omnämnd i samma Svenska ättartal (sida 211). ?Nils Giödings barn var (enligt Svenska ättartal):

•   Eric död före 1743, hökare i Stockholm (troligen tabell 13 i mitt inlägg den 2023-04-25, 21:25 och i isådant fall skeppare samt gm Catharina Nederberg (dc 17/9 1773) vars två barn hade släktnamnet Holmsten, möjligen efter deras styvfar (jämför Urban Gedings koppling till släktnamnet Holmsten).
•   Catharina Nilsdotter död efter 1743, gm bonde Hans Jacobsson i Själand i Säbrå sn i Ångermanland
•   Brita gm bonde Olof Ericsson i Wägnön i Säbrå sn i Ångermanland
•   Nils död före 1743, (tabell 26 i mitt inlägg den 2023-04-25, 21:29) hökare, g1723m Elisabet Persdotter
•   Per död före 1743, bodde i Finsvik i Säbrå sn i Ångermanland
•   Märta död 20/4 1743 utan barn, g1727m mjölnare ålderman Lars Andersson Berg (dc 1751) i Stockholm

Urban Gedings barn med Margareta Nilsdotter Hysing:

•   Dordi (Dorothea) dp 21/5 1685 i Katarina fs i Stockholm, “skepparens Uhrbanus Gedings dott:r” (CI:4, sida 8 ). Tyvärr finns inga fler uppgifter i dopnotisen. Enligt åldersuppgift i bou, daterad 26/11 1704, efter Urban Geding var hans dotter Dorothea fc 1691.
•   Anders fc 1693 (möjligen döpt i Maria Magdalena fs där dopbok saknas för åren 1691 – 1714), död efter 26/11 1704.
•   Anna Margaretha fc 1697, (möjligen döpt i Maria Magdalena fs där dopbok saknas för åren 1691 – 1714), död efter 26/11 1704, gm handelsman Hans Björkman (vigda 25/3 1718 i Maria Magdalena fs i Stockholm, EI:1, sida 208).
•   barn dc 1700 (betalning till Maria Magdalena fs för begravning registrerades den 29/12 1700)