NULL Skriv ut sidan - SV: Släktbok över Söderhamn

Anbytarforum

Titel: SV: Släktbok över Söderhamn
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2024-02-01, 11:52
Hej,

En lysning- eller vigselnotis med namnet "Johan Fochk" (jfr Johan Focken i Släktboken) och (indirekt?) koppling till skeppet "Flygande Hjorten" fick mig att leta efter bouppteckning efter Johan Focken.

Lysning-/Vigselnotisen är daterad 21/11 1668 och finns i Stockholms Katarina fs CI:2, sida 232.

Länk:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0055751_00126#?c=&m=&s=&cv=125&xywh=431%2C1045%2C3042%2C1435

Bouppteckning (med mera) efter Johan Fockin, som omnämns i Släktboken (som jag tolkar det), finns i Stockholms Rådhusrätt 1:a avdelnings volym F1A:52, sidorna 737-752v. Det är ganska många sidor, men är intressant läsning i mitt tycke. Notera att assistent Adolf Norden var gift med Maria Stenberg, som troligen var (eller "kan ha varit") personen, som omnämns på sida 742 och vars "brev" finns på sida 746. Notera också den stora infordrande skulden dödsboet hade hos Hans Kungliga Majestät och Kronan (sida 742) och texten på sida 743.

Enligt mina anteckningar (men tyvärr har jag slarvat med källhänvisning) var Maria Stenberg syster till Antony (de) Bruyns hustru Catharina Stenberg. Antonys syster, Maria (de) Bruyn, var gift med Welam Momma, som var bror till den i Släktboken omnämnda Abraham Momma Reenstierna. Den i bouppteckningen omnämnda Maria Stenberg kan också ha varit Catharina Stenbergs svägerska, Maria Standaert, gift med Catharinas brorsa Dieterich Stenberg. Att Catharina och Dieterich var syskon framkommer i Svensk Slägtkalender (Svenska Ättartal) volym 11 om släkterna (de) Bruyn och Standaert, men tyvärr har jag som sagt slarvat med källhänvisningen om att deras syster var Maria Stenberg, gift med Adolf (von) Norden.

I bouppteckningen framkommer också att Elisabet Focken (23 år) var fc 1672.

Länk till bouppteckningens första sida:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0107533_00770#?c=&m=&s=&cv=769&xywh=3039%2C280%2C3833%2C1762

Vänliga hälsningar,
Jan