NULL Skriv ut sidan - SV: De Wahl / De Wall / De Val / Dewall / Devalt

Anbytarforum

Titel: SV: De Wahl / De Wall / De Val / Dewall / Devalt
Skrivet av: Jan Johansson skrivet 2024-01-31, 16:01
Hej och tack Marianne för intressant information!

Då är det nog troligt att Daniel Johansson Dewall i notisen daterad 19/10 1666 var son till snidverkssmed Johan Devalt.

I mitt förra inlägg nämnde jag faddern Daniel Johansson Reen och undrade försiktigt om han kan ha varit samma person som Daniel Johansson Dewall. Bröderna Momma adlades 1669 och fick/tog då släktnamnet Reenstierna.

Nu har jag sett ytterligare en notis med släktnamnet Reen (det tycks stå Been, men det släktnamnet har jag inte stött på tidigare - däremot Reen ett flertal gånger) indirekt kopplat till myntverket. Personen Reens förnamn var "Fabion" (troligan Fabian) och jag undrar därför om namnet Fabian förekommer bland släkten Dewall, eller någon annan släkt som bedöms ha en vallonsk härkomst.

Jag försöker göra en avskrift igen:

"Anno 1668 den 27 Junij [dvs innan Momma adlades] angaff sigh till
Echtenskapet Jonas Pärsson Betiente hoos
Edle och wälb. herre herr Nils Bielke [som då bör ha varit 24 år]
föd i giäffle [Gävle] stad, hans wittne är Mårthen
Mårthensson på myntett betiente
/
Pigones nampn är Maria Månsdotter föd på
Munsön, haf. tient en tijdh hoos Fabion
Been
[trol Reen, men det är min personliga bedömning], och nu är hoos sin swåger här i för-
sambl. Hennes wittne är hustro Brita
Månsdotter hennes syster
och Gunbor [Gunborg]
Ericksdotter."

Länk till notisen:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0055751_00116#?c=&m=&s=&cv=115&xywh=2892%2C1743%2C3650%2C1721

Eftersom jag är mest intresserad av ovan nämnda Mårten Mårtensson hoppas jag det går bra att fråga vad man menade med "på myntett betiente". Var han betjänt vid myntverket eller betyder det bara att han arbetade där?

Vänliga hälsningar,
Jan

PS: Jag ser nu att du, Marianne, har skrivit "Jacob är den ende som inte finns kvar i Avesta-trakten efter 1671". Om sonen Daniel fanns kvar i Avesta-trakten till och med 1670 (eller efter 1671?) kanske det är mindre troligt att Daniel Johansson Dewall i lysningsnostien 1666 var son till snidverkssmed Johan Devalt.