NULL Skriv ut sidan - SV: Blix

Anbytarforum

Titel: SV: Blix
Skrivet av: Annika Ericsson skrivet 2024-01-25, 12:48
Tack för det!

Det var inte meningen att ifrågasätta dig, men har tagit för vana att alltid kolla upp sånt, hur mycket jag än litar på sagesmannen. Jag har exempelvis en gäckande sockenskrivaren Halvar Mårtensson Blix, som jag efterlyser belägg för (https://forum.rotter.se/index.php?topic=65271#msg1635818) tidigare i denna tråd, trots uppgiften kommer från Karl Göran Eriksson, som jag litar mer på än mig själv när det gäller personhistoria i Jämtland!

Tills jag har sett källan (som Karl Göran tyvärr inte har kunnat återfinna ännu), så utgår jag från att det är ett samtida belägg, men att det finns en liten risk för att det kan ha varit i ett sammanhang där någon annan har refererat till sockenskrivaren som "Blix" baserat på att den personen visste att han var farbror till en Mårten Olofsson Blix. Förmodligen är jag onödigt försiktig :)

Men med dina belägg (får läsa sen) så har vi ett äkta litet Blix-kluster som härmed döps till Klockar-klustret (och förmodligen egentligen är en gren av Undersåker-klustret, som hunnit bli väl etablerat i Ångermanland vid denna tid).

Spännande! Allt du kan hitta om Johans familj är välkommet, för jag vill förstås lista ut hur han är relaterad till andra Blixar.