NULL Skriv ut sidan - SV: Höffner

Anbytarforum

Titel: SV: Höffner
Skrivet av: Håkan Borgenstrand skrivet 2024-01-24, 14:10
Hej alla

Jag som precis börjat rota i släkten Höffner vänder mig till er som har varit med en längre tid här i anbytarforum.

De senaste veckorna har jag läst åtskilligt om Höffners och jag har en fråga runt Ernest och Marias dotter Elisabet 'Lisken' Ernestdotter. Frågan har ställts flera ggr i forumet, men jag vill försäkra mig om att jag fattat rätt.

Det verkar som om det bara finns indicier att Elisabet har en son i första giftet (med Nils Eriksson). Sonen ska ha hetat Ernst Nilsson. Av vad jag förstår så finns inga explicita referenser från t.ex. mantal, domböcker eller husförhörslängder att det är mor och son. På flertalet Höffner-släktsidor på nätet jag läst så hittar jag Elisabet som mor (och Nils Eriksson som far) till Ernst Nilsson i Öjenäs. Men inte några källangivelser. 

Det enda handfasta jag hittat är att Elisabet är placerad i Öjenäs 1694 utifrån domboken som beskriver henne som dotter till Maria Rackow. I övrigt så finns det bara (?) ett antal antaganden runt tid, plats och namn i diskussionerna runt Elisabet och den eventuelle sonen Ernst Nilsson.

Och det är inget konstigt i att det inte alltid finns skriven dokumentation från ~330 år sedan. Jag vill vara tydlig på att skilja mellan släktband som är underbyggda av källor och de som bygger på antaganden.

Tacksam för kommentar