NULL Skriv ut sidan - SV: Bröms

Anbytarforum

Titel: SV: Bröms
Skrivet av: Urban Sikeborg skrivet 2024-01-20, 18:05

Ah, ni är otroliga! Nu går det ihop. Jag har uppdaterat släktskissen (bifogad), där jag i rubriken kallar släktkretsen "Brömssläkten från södra Norrland". För Carolus Henrici har jag lagt till Bygdéns uppgift, med okänt ursprung, att en av hans döttrar blivit gift med Martinus Laurentii i Torp (MED) och att deras barnbarn kallat sig Bröms.

Som både Niklas och Jörgen påpekat måste de exakta födelsedatum som ges för herr Carls barn återgå på en samtida källa, som en familjebibel. Ingen sitter ju och hittar på födelsedatum för en sockenprästs familj på 1500-talet i Medelpad, och åtminstone fem av hans barn bildade familj och är belagda.

När det gäller Martinus Laurentii har vi dock inget motsvarande. De av hans barn som är kända är väl de som nått vuxen ålder, medan de som dött i späda år är okända. (Uppskattningsvis dog vart tredje barn före tio års ålder, har jag hört sägas, innan de förbättrade jordbruksmetoderna på 1700-talet och vaccineringarna på 1800-talet kom att rädda livet på många.) Men kvarstår gör ändå att herr Mårten hade en son och sonson med dopnamnet Isak (om detta namn, se mitt inlägg 2023-12-20, och Jörgens inlägg 2023-12-20). Detta faktum plus att barnen till herr Mårtens son Abrahamus Laurentii tog namnet Bröms på 1600-talet (om Bygdén här är att lita på), är mer än bara intressant.

Thomas Sverker ringde och påpekade att det i Gunnar Ahls sammanställning över släkten Bröms (se hans inlägg 2024-01-06) uppges att Sveno Johannis i Ockelbo också hade en son Elias, som 1617 ihjälsköts av våda av brodern Hans. Uppgiften är hämtad från K. K:son Leijonhufvuds släktsammanställning, tryckt 1901. Olyckan lär väl kunna beläggas i domboken i Gästriklands domsagas häradsrätts arkiv (SE/HLA/1040018/A I a/2), som jag inte har tillgång till. Jag har här tagit med denne Elias i släkttavlan för dopnamnets skull.

Tryckta källor
Det tryckta material jag använt för släkttavlan, alltså utöver de källor som andra hänvisar till i tidigare inlägg i den här tråden, är följande:

Broman, Olof Joh. (1912–1953). Glysisvallur: och övriga skrifter rörande Helsingland. D. 2. Uppsala.
Brunius, Jan (2017). Uppsala stifts herdaminne: 1527–1593. Uppsala.
Bröms, Ericus Petri (resp.) (1624). Disputatio de ratione essendi & conceptu entis. Uppsala.
Bröms, Samuel Johannis (resp.) (1624). Disputatio de unitate transcendentali in communi. Uppsala.
Bygdén, Leonard (2004[1924]). Hernösands stifts herdaminne. D. 4. Faksimilutgåva.

Fant, Joh. E, Låstbom, Aug. Th. & Fant, A. M. (1843). Upsala ärkestifts herdaminne D. 2. Uppsala.
Leijonhufvud, Karl K:son & Leijonhufvud, Gustaf Carlsson (1901). Ny svensk släktbok. Stockholm.

[SBL =] Svenskt biografiskt lexikon, art. "Bröms, släkt" [från Ockelbo] (https://sok.riksarkivet.se (https://sok.riksarkivet.se)).
Sikeborg, Urban (1990). "Prästerskap i Norrala pastorat, Hälsingland, fram till 1600-talets mitt samt kyrkoherdar i Söderala pastorat 1555–1656: personhistoriska anteckningar". Släkt och hävd (Stockholm).
Dens. (1991). "Kompletteringar och rättelser". Släkt och Hävd. 1991.
Dens. (1992). "Anders Sigfridsson (Rålamb) och hans släktkrets i Hälsingland". Släkt och Hävd. 1992.
Uppsala universitets matrikel. D. 1, 1595–1632. Uppsala 1900.


[Tillägg: Jag har justerat släkttavlan utifrån Jörgens kommentar i dag.]