NULL Skriv ut sidan - SV: Bröms

Anbytarforum

Titel: SV: Bröms
Skrivet av: Urban Sikeborg skrivet 2024-01-19, 18:41
Tack, Per! Många bidrar i den här tråden, med rikligt med källhänvisningar. Jag blir glad bara av att läsa igenom den.

Ska man använda någon form av sannolikhetsbedömning (vilket man ju ofta måste ta till för Vasatiden) skulle jag säga att Sveno Johannis i Ockelbo och Erik Andersson i Bergsjö »sannolikt« var mågar till Carolus Henrici. Jag brukar i min egen forskning försöka tillämpa en enkel värderingsskala i huvudet om otvetydiga bevis saknas. Om en relation är »möjlig« för jag inte in den i släkttavlan, men är den »trolig« gör jag det. Den högsta nivån är »sannolik«. Var gränserna ska gå dem emellan varierar nog från dag till dag, och nya indicier kan förstås hela tiden rubba tankeverket. Vore jag tvungen att tänka »digitalt« – dvs. antingen/eller – skulle jag säga att herr Sven och Erik Andersson var mågar till Carolus Henrici.

Om Martinus Laurentii i Torp
Som Jörgen visar i sitt inlägg ovan 2023-12-20 kan också någon koppling finnas till Martinus Laurentii, kyrkoherde i Torp i Medelpad 1563–1610, och det är värt att lyfta fram Jörgens observationer igen:

Martinus Laurentii ska enligt herdaminnet vara »sannolikt från Hälsingland« och ha gift sig med en dotter till Carolus Henrici i Tuna. [Bygdén, L. (2004[1923]), Hernösands stifts herdaminne, d. 4, s. 119–121)] Källorna till dessa uppgifter hos Bygdén är för mig okända. Själva dopnamnet för hustrun i herdaminnet (Elisabet) måste vara fel, som Jörgen framhåller, men utifrån att Abrahamus Laurentii skrevs in vid Uppsala universitet år 1600, och därför var född tidigast runt 1580, skulle hans mor kunna vara en dotter Carolus Henrici. I min släktöversikt är döttrarna Catharina/Karin och Elin i Carolus Henrici första äktenskap redan »bokade«. Återstår gör då döttrarna i andra äktenskapet med Barbro Stigsdotter från Bergsjö: Magdalena/Malin, född 1564 och död i december 1597 i Gävle, och Margareta, född den 8 januari 1582. Blev någon av dem gift med Martinus Laurentii, måste väl denne, som blev kyrkoherde redan 1563, ha varit gift åtminstone en gång tidigare, som Jörgen säger. Martinus Laurentii gav en av sina döttrar namnet Barbro, och likaså gjorde sonen Abrahamus Martini, enligt Bygdén.

De naturliga motargumenten är då:

Om den Carolus Abrahami Medelpadius (»från Medelpad«) som skrivs in vid Uppsala universitet 1625 är en hittills okänd son till Abrahamus Martini skulle namnet Carl indikera en koppling till Brömssläkten. Definitivt någon att följa upp i källorna. Ingwar Fredriksson anger i Svenskt dopnamnsskick vid 1500-talets slut (1974, s. 74) att det i tiondelängderna för Medelpads socknar 1583 finns tre personer med namnet Abra(ha)m, av totalt 774 hushållsföreståndare.

Fråga om Carl Bröms, borgare i Stockholm
Jag lägger här upp en ny version av släkttavlan; jag hade missat att lägga in Jörgen som referens till en källa, och en uppgift jag gett måste vara felaktig. Det gäller domboksnotisen från 1639, där »Carll Bröms Borgare och Inwånare uthi Stocholm« kärar mot Gullik Mårtensson i Berglock i Forsa. [Riksarkivet i Härnösand, Hälsinglands domsagas häradsrätts arkiv, A I a Domböcker vid ordinare ting, SE/HLA/1040029/A I a, vol. 3 (1639–1642), Forsa-Högs tingslag, 6 december 1639, fol. 73v] Gullik Mårtensson i Berglock i Forsa, som tillika var borgare i Hudiksvall, var gift med Malin Hansdotter, dotter till Johannes (Hans) Caroli Bröms i Tuna. [Bygdén, a. a., d. 4, s. 174] Så någon släktkoppling bör väl ha funnits mellan denne Carl Bröms och Malin, vars son man här bråkar om. Men om det stämmer att den Carl Berg som blev borgmästare i Gävle 1670 föddes 1638 [Blästa 2023-12-21] kan det 1639 inte röra sig om Carl [Isaksson] Bröms. Och Carl Svensson Bröms, som var borgare i Stockholm, verkar ha avlidit redan 1620. Jag måste ha missuppfattat något. Vem är Carl Bröms här?