NULL Skriv ut sidan - SV: Bröms

Anbytarforum

Titel: SV: Bröms
Skrivet av: Urban Sikeborg skrivet 2024-01-18, 22:10
Släkttavlan ser direkt vettig ut om vi utgår från att herr Sveno Johannis (utan tillnamnet Bröms!) i Ockelbo (Gästrikland) och Erik Andersson i Älgered i Bergsjö (Hälsingland) varit mågar till kyrkoherden Carolus Henrici i Tuna (Medelpad). Vi har inte tre släkter Bröms utan en enda. Tidsmässigt stämmer det in. Herr Svens i Ockelbo hustru har samma dopnamn som en av herr Carls döttrar, och likaså är fallet med Erik Andersson. Det förklarar varför tillnamnet Bröms dyker upp här och var, varför Brömsarna kallar varandra fränder, och varför dopnamnen Carl, Isak och Elias återkommer. Det sistnämnda pekar på att dessa Isak och Elias kommer från Carolus Henrici släkt, eftersom de återkommer bland ättlingarna till herr Carls båda hustrur.

Det underlättar förstås betydligt att de tre dopnamnen vid 1500-talets slut var mycket ovanliga i södra Norrland; se mina inlägg 2023-12-20 och 2024-01-17 om detta. Tar vi bort tillnamnet Bröms, som en senare eftervärld alltför generöst begåvat de äldsta generationerna med, från alla som faktiskt inte kan beläggas med namnet i samtida källor – ja, då faller allt på plats, känns det som. Samtidigt återspeglar det hur tillnamn faktiskt användes bland prästerskapet under  1500-talet och början av 1600-talet. (Se mina inlägg 2023-12-15 och 2024-01-04 om det.) Jag lägger här in en uppdaterad skiss till släkttavla. Utrymmet tillåter inte mycket, men jag har lagt in hänvisningar till olika inlägg av deltagarna i den här tråden, så att läsarna kan följa upp informationen där. Jag har säkert missat en del och ber i förväg om ursäkt för det. (Jämför gärna släkttavlan med den släkttavleskiss utifrån främst tryckt litteratur som ingår i mitt inlägg 2023-12-19, och där frågetecknen var betydande.) 


[Tillägg: Jag har i efterhand tagit bort släkttavlan, eftersom den innehöll ett fel rörande en sen Carl Bröms, och  har lagt in en uppdaterad version i mitt inlägg 2024-01-19 med en fråga rörande detta.]