NULL Skriv ut sidan - SV: Bröms

Anbytarforum

Titel: SV: Bröms
Skrivet av: Urban Sikeborg skrivet 2024-01-04, 15:53

Förnämligt! Skulle inte Carl Svensson Bröms i så fall kunna vara den gästringe Carl Svensson (»Carolus Svenonis Gestricius«) som den 6 februari 1599 skrivs in vid Uppsala universitet? En senare hand har vid dennes namn tillagt följande om honom: »Varia officia obivit«, dvs. »han innehade flera slags befattningar«. [Uppsala universitets matrikel, d. 1, 1895»1632, Uppsala 1900, s. 3] (Detta stämmer med Carl Bröms.) När Carolus Svenonis den 13 mars 1604 började i den efter pesten återupprättade aritmetiska klassen nämns han med det geografiskt utpekande adjektivet »Ukleboënsis«, dvs. från Ockelbo socken i Gästrikland. [A. a., s. 10] Han nämns sista gången i matrikeln i december 1605 som »Carolus Svenonis Gest.[ricius]«. [A. a., s. 12]

Carl antas vara bror till den Johannes Svenonis som 1599 började i klassen i fysik vid universitetet, och efter vars namn en senare hand har tillagt »Bröms«. [A. a., s. 5] Det handlar alltså om Johannes (Hans) Svenonis Bröms (1580–1653), som 1610 blev kyrkoherde i Ockelbo, son till den föregående kyrkoherden där, Sveno Johannis Bröms, som 1575 varit kaplan i Bergsjö socken i Hälsingland innan han 1581 tillträdde tjänsten i Ockelbo. [Brunius, Jan (2017), Uppsala stifts herdaminne 1527–1593, s. 337 f] Och som jag anger i släktöversikten i mitt inlägg 2023-12-19 var denne Johannes bevisligen befryndad med såväl Bröms-släkten från Tuna i Medelpad som Brömssläkten från Bergsjö.

Jag ska tillstå att jag inte själv har forskat om Ockelbo-Brömsarna och därför inte vet om Johannes Svenonis använder Bröms som tillnamn i samtida källor.